Förvirrad
20.10.2015
Hej! Jag skulle bara vilja få lite översikt och åsikter om vad "ni" tror om detta jag ska dela med mig av. Det är då en kille som är 4 år äldre än mig som jobbar på samma skola som jag går på. Jag har kollat lite på honom ett tag och han har gett mig blickar och så. En dag bestämde jag mig för att försöka bli vän med han på fb och han accepterade vänförfrågan. Och någon dag efter så tog jag kontakt med honom. Vi började snacka lite och så. Och vi har snackat i ca 1 vecka nu. Och vad jag känner så har han visat intresse för mig när vi smsat lite och så och jag har ändå vid några tillfälle Försökt få bekräftat att det är ok att jag pratar med honom och så och då har det varit lugnt. Det är fick alltid jag som får börja skriva och fråga saker,men när vi väll är inne i en diskussion så kan han också ta intiativ. Men det är alltid jag som får fråga saker. Jag blir förvirrad av hans beteende.. Så HJÄLP VAD ANSER NI OM DETTA? ST

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.11.2015
Hej ST!
Förlåt så väldigt mycket att du fått vänta på svar :( Se, vi har haft en mycket stressig månad, bland annat för att det kommit allt fler frågor från Sverige hit till vår lilla, kommunalt finansierade finlädska portal. Så nu har vi på gång samarbeten med svenska aktörer angående frågorna, men eftersom det inte är riktigt klart än, så ska jag försöka svara på din fråga. Det har ju gått några dagar, så kanske situationen är helt annorlunda nu? Jag svarar dock utgående från det du skrev.
Om man ser ditt dilemma ur en juridisk synvinkel, så skulle en romantisk-sexuell relation mellan er troligen inte vara okej. Åtminstone här i Finland är den sexuella skyddsåldern i allmänhet 16 år (ni torde ha 15 i Sverige?) och i vissa fall 18 år. De fallen där båda borde vara över 18 gäller sådana situationer där de två parterna står i någon form av beroendeställning till varandra, typ lärare-elev, läkare-patient, scoutledare-scout osv. Jag tycker mig minnas att Sverige har liknande lagar, men eventuellt beror det på vad han har för arbetsuppgifter och -ställning i skolan. Jag gissar ju dock att allt från fastighetsskötare till civiltjänstgörare nog hör under den här lagen också. Överlag brukar det i västvärlden inte anses vara okej att skolans personal har något romantiskt-sexuellt alls att göra med elever, den allmänna moralen rynkar nog på ögonbrynen åt det. Tyvärr. Jag förstår att du gärna skulle vilja ha ett annat svar, men det här är vad folk i allmänhet anser.
Det här kanske han är mycket väl medveten om? Kanske är det därför som han inte tagit någon initierande roll när ni skriver åt varandra? Att chatta lite platoniskt (som vänner) med en elev kanske han anser att är okej, men inget mer än så? Om han innerst inne skulle ha lust till något mer än så, eller om han helt enkelt inte känner något mer än så, är omöjligt för oss att veta. Tyvärr igen, säkert inte det svar du ville ha. Skulle er relation vara hinderslös och helt acceptabel kanske något skulle kunna utvecklas mellan er, kanske inte - för oavsett sådana här hinder som "förbjuden kärlek" kan ju ingen människa förutspå med säkerhet varken vad som rör sig i en annan människas känslovärld eller hur det kommer att utveckla sig...
Äsch, jag önskar att jag hade kunnat hjälpa dig mer, men ibland krockar förväntningar och verklighet lite mer än vad man skulle önska... :(
Hälsar ungdomsinformatören Liselott