Förvirrad
02.01.2014
Hej! Jag gillar en kille som tränar i samma idrottsklubb som mig. Jag är säker på att han har samma känslor för mig som jag har för honom. Han brukar ofta försöka träna med mig så mycket som möjligt och få ögonkontakt. Men på sistone har jag börjat gilla honom mer och mer och vågar därför inte längre ens ha ögonkontakt med honom. Det känns verkligen som att jag gör honom förvirrad när jag hela tiden *undviker* att ha ögonkontakt. Jag är därför rädd för att han kanske kommer att sluta ha känslor för mig. Hur ska jag göra för att få honom att inte tro att jag ogillar honom? Nanami

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
09.01.2014
Hej Nanami!
Svaret på frågan du ställde sist är enkelt: Börja nu åtminstone med att möta hans blick igen! Gumman, det är nog precis som du är rädd för, att om du inte visar honom den minsta lilla uppmärksamhet så är det självklart att han börjar tro att du inte är det minsta intresserad - och börjar misströsta och i värsta fall ge upp helt. När man är intresserad/förtjust/förälskad/kär i någon, så överreagerar man lätt, tolkar minsta lilla tecken till vitt eller svart, inbillar sig det värsta tänkbara på direkten, pendlar mellan pirrig lycka och uppgiven hopplöshet... Du kan inte räkna med att han ska fortsätta gilla dig om du inte ens låtsas att han finns. Vill du han ska forstätta gilla dig så måste du uppmuntra honom. Du kan inte fega ur om du vill att något ska hända mellan er. Så enkelt är det. Så fungerar kärleken. Det finns inga genvägar, inga garantier för att inte bli sårad, inga kristallkulor att skåda framtiden i för att kunna se ifall det är värt det eller inte. Det är bara att modigt våga. Våga möta hans blick. Våga säga något åt honom. Våga adda honom på Facebook eller börja följa på Insta eller var han nu håller hus. Våga skratta tillsammans med honom åt något (tex något tränaren sade). Våga prata om vädret eller träningen med honom. V Å G A!
Och vännen, han bits inte! Även om han skulle skratta ut dig, även om alla runt er skulle skratta ut dig, så överlever du det genom att låtsas utåt som att han inte betydde något. Då glömmer både han och de andra så mycket snabbare än du kan tro - och du glömmer också! Och går vidare, stärkt av vetskapen om att du i alla fall vågade! Och varför i hela friden skulle han skratta ut dig??? Han har tittat på dig hur mycket som helst, vilket betyder att du åtminstone ÄR någon för honom, vilket betyder att han nog mer troligt blir smickrad och nyfiken om han ens för en sekund skulle kunna tolka något tecken från dig som att du brydde dig det minsta om honom.
Så upp med hakan, klistra fast det söta leendet på läpparna och möt hans blick!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena