Förvirrad
03.01.2014
Hej! Nu är det så att jag är förvirrad, livrädd, kär och alt detta på en gång. Jag gillar en kille sedan några månader, okej sådär ett halv år tillbaks. Nu är jag väldigt förvirrad. Jag skickade åt honom på facebook en gång, men han svarade inte. Sedan så var det ett problem med min fb chatt, och jag var så sur att den inte fungerade korrekt, så jag skickade (automatiskt)åt killen jag gillar om min chatt. Efter siså några enstaka minuter så kände jag mig så himla dum så att jag bara ville sjunka genom jorden. Jag skulle aldrig ha behövt skicka meddelandet. Nu tror han väl att jag är någon värsta tyrann som bara kommer in och klagar på allt. Han såg det först en vecka efter tror jag, jag är inte säker. Han svarade inte då heller, och jag förstår varför. Jag fick bara en sån, ni vet känsla av hjälp. Killar är ju tekniska och så, så om något krånglar med elektronik så frågar man oftast en kille, för de brukar kunna reda ut sådana saker.
Hur beter sig killar egentligen när de tycker om en tjej? Kan killen vara intresserad även fast han inte skickar på sociala medier så som fb tex. Jag har läst hundratals internet sidor om hur man vet om en kille gillar en. Där stämmer några av tecknen. Han kollar (tror det iaf)på mig ganska ofta, och så höjer han lite på ögonbrynen på samma gång. Han är nästan svängd mot mig i klassen där jag sitter bakom honom. Han kan lägga armen på min pulpet, men tittar inte på mig, men han är liksom lite svängd mot mig. Vet dock inte om det är positivt tecken eller bar för att sitta på det sättet. Jag har läst någonstans att han kan göra omedvetna tecken med fötter och händer. Han vänder ibland sina tår mot mig i klassen, eller lägger händerna bå benen som är lätt särade.
Hur rädda är killar egentligen för sina känslor, och hur gör de? Jag har hört att en kille kan vara stört förälskad i en tjej, och därför undviker henne för att de är rädda. Kan de vara rädda för själva tanken att vara i ett förhållande.
Hur skall jag nu ta kontakt med killen. Jag är livrädd för att skicka något på fb, för jag vet inte vad jag skall säga, och dessutom känner jag mig så dum efter det dumma meddelandet och känner mig bara som att jag skulle spamma honom. Jag skulle nästan vara beredd på att bara gå och nappa i honom och säga "x kom, jag måste prata med dig.Döm mig inte, för jag är själv livrädd, och osäker, men jag gillar dig." eller.... Jag vet inte vad jag skall göra, för jag har inte på så sätt pratat med honom så mycket, så det är kanske inte så passlit att komma och bara säga att man gillar en?
Jag har läst att killar tycker att det är bäst att säga rakt ut som det är. Men jag är livrädd för det. Jag har i mitt huvud att man måste våga för att vinna. Jo jag vet det, men allt käns så förvirrand då man inte vet hur han kommer att reagera och på vilket sätt man skall göra det
En annan fråga om drömmar. Vad betyder de? Kan man drömma om framtiden? Varför kommer man inte i håg drömmar? Och varför måste man vakna upp när det är som mest spännande?
När jag var i gymmet i dag så hände det något som jag hade drömt. Det såg exakt samma ut, jag gjorde precis det som jag gjorde i drömmen. Helt omedvetet så kläckte jag ur mig att "det här har jag gjort någon gång förut. Exakt detta."
Nu tror jag att jag har fått ur mig det mesta. (lite ännu han kommer inte att vara i skolan nästa period, vilket är lite ledsamt.) Mig

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.01.2014
Hej Dig!
Ska ta det här om drömmar först, så att vi inte glömmer :) Drömmar är knepiga saker och ingen är väl riktigt på det klara med hur mycket sanning som riktigt kan ligga i dem. De som är övertygade drömtydare - drömtroende kunde man kanske säga - kan läsa in hur mycket som helst i dem, medan vetenskaplig forskning fortfarande står som frågetecken. Vad är det riktigt som händer i hjärnan och varför vet nog ingen riktigt.
Nå, så mycket verkar vara klart att hjärnan i drömmarna kan pröva ut olika alternativ, låtsas genomleva olika situationer och allmänt förbereda sig på allt möjligt - och omöjligt - tänkbart. Eftersom det bara är en bråkdel av alla drömmar man drömmer som man kommer ihåg (det vet väl forskare inte heller varför det är så - overload annars, kanske?), så vete gudarna vilket förberedelse-jobb hjärnan sysslar med nattetid... Klart att den i så fall säkert hunnit gå igenom ett eller annat möjligt scenario som sedan faktiskt sker i verkligheten - och så får man en deja vu-känsla. Risken med drömmar kommer väl först när man börjar styra sitt liv enligt vad man drömt och tex verkligen förväntar sig att vissa saker ska hända på riktigt. Typ att bara för att man drömt att man är ihop med en viss random kille så tror man att det betyder något och inbillar sig känslor för honom.
Och slutligen, varför man vaknar upp just när det är som mest spännande? Troligen för att kroppen reagerar på spänningen med mera adrenalin, snabbare puls osv och då övervinner det de hormoner i kroppen som ska göra så att man ligger lugnt och stilla när man sover och så vaknar man istället?
Nåja, killen då. Stört omöjligt att säga. Folk beter sig i allmänhet lite konstigt när de är intresserade/förtjusta/förälskade/kära. Den mest självsäkre kan bli blyg och osäker, den annars så koncentrerade och ordentliga bli som ett fjolligt fån, den annars så talföre kan få tunghäfta... Folk kan reagera precis tvärt emot hur de borde reagera om de var kära (tex helt undvika den de gillar) och det här kan hända precis vem som helst, även om det är vanligt att det sker vissa killar. Killar kan ju i allmänhet (om man drar alla över en kam), när de inte vet hur de ska handskas med en situation, istället låsa sig, undvika situationen helt eller bara tystna och sluta sig. Visst, kroppen brukar inte ljuga, så visst ska man studera killens kroppsspråk mera än vad han faktiskt säger och gör. Men ändå, man är aldrig så medveten om sin utsida som när den man är intresserad av går förbi eller finns i närheten. Så kroppssignalerna kan blandas med andra signaler och så blir helhetsintrycket bara oförståerligt rådd. Plus att den som är kär i allmänhet är livrädd för att det ska synas på honom/henne, att andra ska märka något och börja retas och framförallt att objektet för de varma känslorna ska se det, inte känna samma tillbaka och i värsta fall skratta ut en helt. Så ja, den som skulle förstå sig på förälskade personer och skriva en bok om det skulle bli miljadär.
Men en såndär nämen-tänk-om-det-är-så-här-han-tänker!!!??? fick vi i alla fall: Vanligtvis brukar vi ju ge som tips, när någon tjej försöker få kontakt med killen hon gillar, att be honom om hjälp med något tekniskt. Som du gjorde nu med chatten. Vanligtvis är det ett bra sätt att börja närma sig någon. Men tänk om den här killen faktiskt INTE kunde det du bad honom om hjälp med. Om han inte alls kunde fixa din chatt. Vi tar ju så lätt för givet att killar ska kunna "allt" om datorer, motorer, mobiler, bilar osv. Då kunde han ju faktiskt ha reagerat precis som vi skrev här ovanför, att han istället tystnade, nonchalerade och säkert hoppades att du inte skulle fråga igen och förstå hur "tummen mitt i handen" han är på datorer. Om han bara kollar fb typ en gång i veckan så kunde ju det här vara en trolig förklaring. Visst, det kan vara så att han dissade dig för att han är totalt ointresserad, men är han det minsta intresserad av dig så kan det här alltså vara en förklaring till varför han inte svarade på fb. Och att han kanske inte visste överhuvudtaget vad han skulle säga åt en flicka som är en Flicka och inte bara en typ klasskompis som råkar ha bröst. Han kanske inte alls är så svängd på det här med flirt och romantik, så han kanske inte har en blekblå om vad han ska göra - och sticker huvudet i sanden istället. Eller alltså drabbas av plötslig tunghäfta, hjärnsläpp, kallsvett och hjärtesnörp?
Vad du ska göra? Hm... om han nu verkligen är den här osäkra typen när han är intresserad - och även om han inte alls "upptäckt" dig än - så tror vi att du ska gå varligt fram och få honom att lära känna dig och bli trygg med dig först. Om han tillhör den typden som blir stel av skräck så fort en person med bröst tilltalar honom, så skulle nog all form av direktflirt skrämma iväg honom. Så börja tala med honom som en kompis, om de mest värdsliga och alldagliga saker som om det var den mest naturliga sak i världen. Låtsas du att det är no big deal, så känns det kanske inte så stort och allvarligt och farligt för honom - inte som att du skulle falla i hans armar och bekänna din odödliga kärlek i alla fall. Så prata lite om vädret, läxorna, skolmaten, locka honom att skratta tillsammans med dig åt något, visa honom något på YouTube på telefonen... Värdsliga, vardagliga, ofarliga saker nu en lång stund. Så småningom märker du nog vartåt det lutar. Att bli kompisar först är en bra start. Det ÄR mycket lättar att få känslor för någon man redan trivs med, har kul med, kan prata med osv. Och att förbli kompisar är inte så dåligt det heller, om det skulle visa sig att det aldrig blommar upp någora heta känslor i hans bröstkorg ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna