Förvirrad
12.01.2014
Hej!
Jag är en riktigt flickig flicka och har alltid varit det. Men jag börjar bli riktigt förvirrad över min egna sexualitet. Jag känner nog mig för det mesta helt heterosexuell. Jag har bara varit kär i pojkar. Då menar jag inte bara intresserad utan verkligen dökär. Har också haft några förhållanden med pojkar. Skulle aldrig kunna tänka mig få sådana känslor för flickor och det har jag aldrig heller haft.
Men på den sexuella fronten är saker och ting lite annorlunda. Alltid när jag onanerar brukar jag mest fantisera lesbiska tankar dock inte alltid.
Så vad betyder dethär? själv har jag ingen aning..
Tacksam för hjälp! :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.01.2014
Hej!
Oj vet du ingen fara, vi har fått många frågor förr av tjejer som funderar över sin sexualitet eftersom de kan ha lesbiska fantasier men nog annars gillar pojkar. Åt dem har vi och experterna svarat att det först och främst är fritt fram att fantisera om vad man vill. Bara för att man fantiserar sexuellt om en viss grej, behöver det inte alls betyda att man verkligen skulle vilja göra just det på riktigt, med en partner. Det är det som är så bra med fantasier, de är privata och de har inga gränser. De kan vara lockande och upphetsande utan att innebära någon fara eller innebära att man absolut måste ta några beslut om vad/vem man är eller hurudan man är. Folk kan fantisera om de mest underliga eller till och med våldsamma saker utan att faktiskt ens drömma om att göra dem i verkliga livet - och allt är okej. Så länge man faktiskt inte tex skadar någon annan eller sig själv, inte kränker någon eller utnyttjar någon i verkligheten, så är allt tillåtet att fantisera om.
Därför måste det inte heller alls betyda att du egentligen skulle vara bisexuell eller homosexuell innerst inne. Dessutom är inte sexualiteten så svartvit heller med så skarpa gränser. En av våra experter beskrev det en gång som så, att vi alla befinner oss på en gråskala från svart till vitt. En del kanske väljer att ställa sig i ena änden av skalan, kanske för att de är övertygade om att de måste eller för att de innerst inne känner att de hör hemma i den änden. Men många befinner sig på andra platser på skalan och kanske rör sig över skalan under olika skeden av livet. Ingen är nog egentligen alldeles fullkomligt det ena eller det andra, på samma sätt som att ingen nog är 0 eller 100% sexuell. Vissa känner att de vill "bestämma sig" för en iss sexeull dragning - men man måste alltså faktiskt inte sätta en stämpel i sin egen panna och kunna definiera vad man är eller inte är. Sexualiteten är ens egen ensak och måste inte "avgränsas" på något sätt.
Så bekymra dig inte utan gör saker du njuter av! Vill du se på lesbisk porr, så gör du det. Men ett litet varningens finger när det gäller porr överlag dock: det finns de som blir beroende. Jo, riktigt så att det påverkar hjärnans belöningssystem så att de måste få mer och mer eller grövre och grövre för att kunna bli lika upphetsade som förr. Därför är det också bra att variera sina fantasier och pröva på olika saker eller tankar, även fastän man "bara" har sex med sig själv. Sedan är det ju också så med porr att allra största delen är väldigt kvinnonedvärderande och -objektifierande. Då kan man nog säga att den lesbiska porren många gånger är mer jämlik och respekterande - fast det finns ju bra och dåligt av alla de sorter. Så länge du njuter, så är det okej, eller hur :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna