Förvirrad
25.04.2014
Hej Decibel, vill först tacka för att ni finns, ni är guldvärda!
Sen till min fråga.. det är så här att jag var med en kille en tid och sen gjorde vi slut eftersom vi aldrig kom överens, det var som om vi båda beslöt oss för att göra slut, men det var nog lite mer jag som dumpade honom än ett gemensamt beslut... Han blev jättearg och ledsen även om han låtsades att det var okej, och sen sa han åt min kompis att han ännu har känslor för mig.
Men det var länge sen, det har gått flera månader sen dess. Han hade sin lilla hatperiod på mig, och jag hörde av alla att han pratade skit om mig och beskrev mina bröst åt alla sina killkompisar... hursomhelst orkade jag inte bry mig om det. Jag hade en bra tid som singel men nu börjar jag sakna att ha någon att mysa med, att kunna komma och prata om allt med, osv. Han har själv börjat prata med mig igen, lite grann varje dag, och ger mig långa blickar. Jag vet inte vad det här betyder, vill han ha tillbaka mig eller? Vi har inte haft någon kontakt på flera MÅNADER, varför nu?
Min kompis säger att han ännu gillar mig, och det får mig att börja fundera. Ifall det kom till det, skulle jag kunna bli tillsammans med honom igen? Jag vill ju ha NÅGON, men vill jag ha honom? Jag har själv aldrig trott på on/off-förhållanden, men tänker ju såklart att det skulle vara annorlunda när det handlar om mig. Alltså, vad ska jag göra egentligen? Tänk om det visar sig att han ännu har känslor för mig, jag vet inte ens hur jag skulle reagera på det, även om han ofta finns i mina tankar...
Vad ska jag göra?! -Osäker tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
05.05.2014
Hej -Osäker tjej!
Först: förlåt att du fått vänta så på svar, här är bara så väldigt tjockt just nu med massor av frågor och ett svårt Månadens tema (psykiskt illamående) som tagit mycket tid. Men tack ändå för ditt beröm, det värmer och ger oss ännu mera energi att jobba åt er :D
Hm... Har något hänt under de senaste dagarna med den här killen, eller är situationen ännu densamma? Vi svarar iaf utgående från det du skrev - men skriv gärna en kommentar om sitautionen är helt en annan nu och du behöver ett annat svar.
Egentligen så tror vi att du redan har mycket på det klara med den här killen och med dina känslor - du ser det kanske själv om du läser igenom din fråga igen. Se, ofta är det så när man börjar få känslor för ett ex igen, speciellt när det bara gått en relativt kort tid sedan man gjorde slut, att det är mera ensamhet man lider av än saknad efter just precis honom av alla killar i världen. Han var den senaste (och därför ofta den "starkaste och viktigaste") som gav en det man behövde, som närhet, romantik, uppmärsamhet osv. Minnena av honom är starkast. Och då är det naturligt att först tänka på honom när man börjar känna sig lite ensam, uttråkad, kärlekstörstande eller nyfiken på kärlek - kanske när singellivet inte längre känns så himla kul. Det kan vara svårt att skilja på vad som bara är en allmän längtan efter Någon som kan fylla ens behov och göra livet intressantare, och på att längta efter just honom.
Det är möjligt att han också fungerar så här - även om möjligheten såklart också finns att han aldrig slutade tycka om dig. Men han var nog sårad efter att det tog slut mellan er, han kände sig säkert sviken och det var troligen därför han "hämnades" genom att tala skit om dig. Det var lågt, barnsligt och elakt gjort av honom, men just sådant beteende brukar nog vara sådant man växer ifrån. Visst, det finns vuxna par som repar varandras bilar, stalkar varandra och gör annat hämndaktigt i den stilen, men det är ovanligt. Nu kanske han inser att han betedde sig elakt, eller så har den delen av hans känslor lagt sig och nu minns han kanske bara allt det ljuvliga ni hade.
Se, det är ett annat typiskt utvecklingsskede under "efter-förhållandet-tiden". Först är man ledsen, arg, hämdlysten och sörjer och saknar. Sedan lugnar känslorna ner sig och så småningom så börjar man minnas bara det goda. Man ser det man hade tillsammans genom rosafärgade glasögon och då är det vanligt att man funderar varför det riktigt tog slut och ifall man skulle ha en chans på nytt. Kanke du också lider av en liten släng av det här skedet? fundera igenom dina känslor lite mera innan du gör något. Det kan ju också vara så enkelt att bara för att du märkt att han verkar ha börjat tycka om dig igen, så får du känslor för honom. Skulle du ha "märkt" honom igenom om han inte hade verkat märka dig igen?
Men för den skull behöver det inte vara fel det heller. Det KAN ju leda till något bra igen - speciellt om man inte gjorde slut på grund av en massa oövervinnerliga och olösliga problem i förhållandet. Det som gjorde att ni först föll för varandra finns ju kvar, men nu har ni kanske dessutom hunnit mogna lite - och kanske inser vad ni hade tillsammans och vad ni förlorade när ni gjorde slut. Det där med ON/OFF-förhållanden brukar kunna vara knepigt just för att det fanns saker som orsakade att det tog slut som fortsättningsvis gör att man inte kan vara tillsammans, och det är därför statistiken visar att oddsen för att kunna lyckas andra gången eller tredje gången gilt är så dåliga. Så vårt råd är också att fundera igenom vad det egentligen var som gjorde att ni inte kunde vara tillsammans och om det här finns kvar. Tror du att ni har en ärlig chans om ni försöker på nytt, så försök. Ibland gör man dumheter, fel val och misslyckanden som faktiskt går att rätta till efteråt, genom att tex försöka på nytt. Vi lär oss något av varje förhållande och blir nog smartare med tiden även när det gäller kärlek, så vem vet? Och även om ett förhållande tar slut betyder det egentligen inte alltid att det var bortkastat. Det är vår åsikt. Är kärlek någonsin bortkastad bara för att den tar slut?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena