Förvirrad
02.05.2014
Hej!
Skulle behöva lite rådgivning.
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 3 år. Vi har många gemensamma kompisar och är ett stort härligt gäng som ofta hänger, blandat tjejer och killar. Och jag gillar verkligen alla i gänget.
Det finns dock en kille där, som jag verkligen gillar som kompis och som är då en gemensam kompis till mig och min pojkvän. Kompisen och jag kan verkligen skämta om råa saker med varandra, problemet är bara att jag är lite fundersam över om han kanske har lite känslor för mig, vilket skulle vara lite jobbigt. För som sagt tycker jag verkligen om honom som kompis men vågar ändå inte vara kompis med honom mer än när vi i gänget träffas. Är rädd att min pojkvän ska tro att det är något, vilket det absolut inte är från mitt håll. Jag har alltid umgåtts mer med killar och speciellt oftast pratat om lite djupare saker med killar än med tjejer. Men känner att jag måste ta lite avstånd från en människa som jag gillar och vill ha i mitt liv som kompis på grund av att min partner inte ska tro att det är något.
Jag kanske även tar lite avstånd och inte vågar bli mer kompis än vi är för att jag är rädd att han börjar få känslor för mig... åh det skulle vara så jobbigt om det skulle vara så. Han har sagt saker som tyder på det - ofta mest på skämt och under fyllan. Som till exempel under frågor som "om du måste välja en i detta rum som du skulle vilja ha sex med vem skulle du välja" då har han valt mig och ja det i sig kanske är lite oskyldigt med tanke på att alkohol är med och att det är en pressad fråga. Men det har varit mycket sådant.
Usch är så rädd att detta ska gå längre och att han faktiskt känner något. Vill så gärna ha honom som kompis och speciellt då vi är lite tajtare jag, han, min pojkvän och en tjejkompis vi har haft så mycket roligt.
Jag vet inte om jag ska prata med honom för att kolla läget, men känns som att det kan förstöra så mycket. Uuuuuusch nej ge mig lite råd :(

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.05.2014
Hej!
Usch, nu måste vi säga något som du troligen inte kommer att gilla. Visst, det är bara vår åsikt och vår erfarenhet, Kanske till och med vår moraliska uppfattning, men ändå. Vet du, det kan nog hända att det tyvärr hör lite till att ge upp vissa personer och saker för pojkvännens skull. Det kan nog hända att man inte kan vara kompis med vem man vill när man har en kärlekspartner. Det kan nog hända att man måste hålla personer, som kanske eventuellt känner något för en eller som kan misstänkas av tex pojkvännen att göra det, på armlängds avstånd. Det är kanske nog en del av att ha ett förhållande. En inte så kul del, man ofta kanske nödvändig och ibland till och med obligatorisk för att förhållandet ska må bra och överleva. Vissa saker måste man kanske ge upp för det gemensamma, välja bort, förändra eller ibland till och med gå igenom obehagligheter för.
Det här är alltid en komplicerad balansgång - man kan inte ge upp för mycket för kärlekens skull (för då kväver man sig själv) och man ska inte ge upp för lite (för då förlorar man ofta kärleken). Men inget är gratis, inte heller kärlek. Ibland kan priset vara att ge upp en kompis eller något man brukade ha tillsammans med en/flera kompisar. Ibland kan man inte både ha kakan och äta upp den. Det behöver inte alltid ske för att kompisen har känslor för en, det kanske inte alltid är så att pojkvännen blir svartsjuk. Ibland är det så enkelt att det finns oskrivna, underförstådda regler för hur tex en flickvän får och inte får bete sig. Enligt exempelvis  allmänna oskrivna och underförstådda åsikter, så är det inte alltid helt okej att ha pojkkompisar. Eller såklart, det beror helt på pojkkompisen. Det kommer nog alltid att ifrågasättas om man verkligen är 100% baaara kompisar eller om där finns tex lite förälskelse eller sexuell attraktion inblandad, oavsett hur accepterat det är att ha vänner av motsatt kön. Kan relationen ifrågasättas, så kan folk börja ha åsikter. Och frågan är då om andras åsikter spelar roll. Tyvärr är livet inte alltid så svartvitt att man kan säga att de inte ska spela roll.
Nu vet ju varken du eller vi om han verkligen har känslor - eller kåthet för den delen - för dig. Men eftersom du redan känner av en viss misstanke och ett visst obehag inför tanken på att det ska vara så, så skulle vi nog rekommendera att ta ett steg bakåt. Ifall du verkligen är kär i din pojkvän och inte har några som helst känslor för din kompis. Om du innerst inne, nästan omedvetet, istället kanske är lite instresserad av kompisen, kanske vill flirta, kanske njuter av uppmärksamheten, så kanske du ska ta två steg bakåt tills du funderat ut vad det är du vill. När du vet vad du vill, så håller du fast vid den linjen. Det är vårt råd. Det är alltså inte bara frågan om vad han evenetuellt känner, utan även om vad du eventuellt känner eller inte känner. Kanske spelar det all roll i världen vad DU känner!
Säkert skulle alla människor ha lite olika åsikter och lite olika råd om vad du ska göra nu. En del kanske tycker du ska visa var du står genom att vara extra älskande mot pojkvännen när kompisen är i närheten och hoppas att han ger upp. En del kanske tycker att du ska låtsas som ingenting och inte väcka den björn som sover. Vissa tycker kanske att du ska prata med kompisen... Men beslutet vad du ska göra är ditt.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna