Förvirrande kärleksproblem
20.02.2014
En dag i bussen påväg hem så pratade jag med en kille, vi kan kalla honom I. Han frågade på FB chatten av mig vem jag är kär i. Jag var ju kär i honom så jag sade det till honom.. Vi har haft kontakt i kanske 1 år och vi har varit vänner och haft jätte kul! Men plötsligt fick jag känslor för honom på ett annat sätt? Och jag sade det till honom, sen frågade jag vem han är kär i men han sade att han inte var säker och jag svarade bara okej. Senare den dagen och nästa dag chattade vi, och snackade i skolan med varandra och hade riktigt roligt. Jag hade sagt till en av mina bästa vänner att jag gillar honom, hon sade det inte till någon. Nästa dag så började en av I's kompisar chatta med mig och sade att I gillar mig mer än kompis! :D jag blev överlycklig! Men sen kom jag att tänka på att I inte ens hade sagt till mig att han gillar mig. Så jag frågade I's kompis om han ens är säker att det är sant och varför inte I har sagt till mig att han är kär i mig? I's kompis svarade att hon är allt för feg för att säga det till mig... Då blev jag lite tveksam, för jag vill ha en pojkvän som inte är blyg och som vågar säga som han känner och inte vara barnslig och så? Och senare samma dag så skickade ett gammalt ex till mig att han har börjat få känslor för mig!? Och det exet hade jag ångrat att jag gjorde slut med så mycket! Varenda dag hade jag tänkt på det exet ända tills I kom in i rutan.. Så allt blev i min hjärna blev skruvat för jag visste inte alls vad jag skulle ta mig till!! (Jag hade gjort slut med exet för ungefär 2 år sedan, så då hade vi inget seriöst förhållande riktigt, men jag skulle vilja prova att ha ett seriöst förhållande med exet) men vad ska jag göra!!! Alla mina kompisar säger att mitt ex är en player men det är han verkligen inte! För han har varit tvungen att göra slut med en annan tjej för att hon var otrogen!.. Och I så vi hade chattat häromdan igen och då var han jätte gullig åt mig och skickade till och med en kärleks låt till mig! Men sen frågade jag igen av honom om han vet nu vem han tycker om men han bara skämtade bort frågan och sade igen att han inte vet! Jag vet inte vad jag ska göra. Såhär känns det för mig iallafall: om jag vill ha ett långt förhållande som kräver väldigt mycket jobb så ska jag satsa på I.
Men om jag vill ha ett förhållande som jag vet att kommer vara seriöst men kanske inte lika länge och som inte kräver samma uppbyggnad ska jag satsa på mitt ex. Men jag älskar I men jag vet inte om han är intresserad av mig eller inte! Och mitt ex vet jag att är intresserad av mig! Jag är så förvirrad... Förvirrad flicka med kärleksproblem

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
26.02.2014
Hej Förvirrad flicka med kärleksproblem!
Hur ser det ut idag? Saker och ting brukar ju kunna hända rätt snabbt ibland, ja till och med på sekunder, så kanske du redan vet vem du ska satsa på? Nå, oavsett så svarar vi enligt det du skrev, så gott vi kan. För vi har ju ingen magisk kristallkula att skåda framtiden i, så att vi skulle kunna säga att jo med I blir du lycklig men inte med exet (eller tvärtom). Det där kan man ju aldrig veta, fastän hur många plus-och-minus-listor man än skriver för dem eller hur mycket man än analyserar dem eller försöker gissa sig fram till hur det kommer att gå. Ibland bara måste vi göra val och sedan leva enligt de valen. Och i Kärlek finns aldrig några garantier, aldrig någon facit och aldrig några rätta svar - man får aldrig veta helt säkert om man valde rätt eller fel. Man bara måste välja utgående från sin intuition och vad som "känns" bäst. Och ibland funkar det bara att känna efter om man stänger av tankarna - och inte heller lyssnar på kompisars åsikter och råd. "What does your heart say" är inte alls ett så fånigt och klyschigt visdomsord som man skulle kunna tro.
Så mycket kan vi nu kanske gissa oss fram till att om I ännu inte sagt huruvida han gillar dig eller inte, så är det mycket möjligt att han faktiskt inte vet än. Eller att han tycker att det skulle vara ett så stort steg - ett val - att uttala de där orden. Förälskelse har ingen ON/OFF-knapp, alltså det är inte något man bestämmer sig för att känna eller inte känna, så ibland går det inte att säga att "ja, nu gillar jag dig" som om det var något man inte gjorde för en minut sedan. Förälskelse och kärlek är kanske mera som en skala som man känner mer eller mindre av - och då är det såklart svårt att veta vad man känner (eller hur mycket alltså) ifall man sitter och väntar på det där klicket på knappen. Did that make sence at all?
Ibland kanske det bara behövs mera tid för att ta reda på vad man känner - men nu har du ju liksom en dead-line om du också borde "svara" åt ditt ex om vad du vill/inte vill. Kanske det skulle hjälpa om du bad om en tankepaus, tid för att komma underfund med vad du vill själv? Pröva åtminstone med att ställa följande frågor till dig själv: om ingen av dem skulle gilla dig det minsta, vem av dem skulle du sörja mera då? Om du hade ett tydligt ja-svar av båda, hur skulle du känna då? Fanns det någon orsak till att du och exet gjorde slut då, som finns kvar nu och som kanske skulle sätta käppar i hjulet för ett förhållande mellan er nu idag? Hur mycket påverkas du av kompisars åsikter - och hur mycket stämmer deras påståenden om ditt och datt riktigt? Hur skulle det kännas att forstätta vara bara kompis med I? Om en av dem skulle bli kär i någon annan, hur skulle det kännas? Måste du välja någon av dem? Varför i så fall?
Som sagt, du måste nästan välja själv hur du gör nu. Men tänk att du faktiskt har möjlighet att välja - de flesta har ju inga erbjudanden alls och är säkert avundsjuka ;) Lycka till - och berätta sedan gärna här som kommentar om hur det gick :D
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena