Förvirring
13.08.2017
Så det är så att jag har skickat mycket med en efter att vi träffades för första gången. När vi skikkar åt varandra så flirtar vi och pratar om allt möjligt och han ger mig fina komplimanger, svarar snabbt, börjar konversationen och skikkar mycket emojis som ;) och :* o skriver puss puss. Men när vi träffades igen med en grupp människor så pratade vi knappt bara sa några ord (jag är blyg) o det verkade som att han var blyg att prata med mig också men han är en sån som pratar med alla. Han pratade mest med min kompis och så såg jag också att hon skikkade med honom och de bara kom bra överens och sen gick dem bara två och satt o pratade men min kompis pratar jätte mycket med alla och kommer bra överens .. Nu när vi skikkar så svara han inte på länge o det känns som att han skikkar nu mera med min kompis och att han bara svarar mig när hon skikkar åt honom. Så överdriver jag att han inte tycker om mig när vi inte pratade mycket där eller är de bara bra kompisar alltså min kompis och han? Och var han för blyg att tala med mig? Han kollade mycket på mig. Så nu så vet jag inte om ja ska fortsätta tycka om honom eller om jag ska bara ge upp? Eller att nästa gång vi ser varandra att jag ska prata med honom som själv? Vi kramades också och han ville inte släppa taget om mig. Men han kramade också mina vänner men bara korta kramar. Så vad ska jag göra? Jag är så förvirrad, är jag bara avonsjuk att de bara pratar mycket och har kul för att jag tycker om honom? Vad ska jag göra? star

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.08.2017
Hej.
Ibland kan det kännas lättare att vara ärlig och avslappnad om man får kommunicera via telefon eller dator än IRL. Del har man lite mer tid på sig att svara, och dels ser man inte den andra personen så man behöver inte vara riktigt lika rädd att göra bort sig. Det har absolut fördelar att kommunicera på detta sätt, men precis som du skriver så finns det också nackdelar med det.
Det är inte alls svårt att föreställa sig att du ni träffas IRL så är han (och du) betydligt mer blyga och påverkas mer av omgivningen och människorna runtomkring er. Han kanske är intresserad, men ändå inte ännu är beredd att visa det helt öppet, eller också är han osäker på hur du känner för honom och är rädd att då göra bort sig om han skulle vara för "ivrig".
Det är ju svårt för mig som helt utomstående att veta varför han skickar med din kompis. Har du frågat hen om hen är intresserad av honom eller vad de skickar om? Det är inte alls konstigt att du känner avundsjuka över att de har kontakt, men först borde du säkert ta reda på om det är någonting på gång mellan dem, annars är det ju onödigt att gå omkring och småsura över det. Det förstör ju isåfall din relation till dem båda två.
Jag tycker att du skall fortsätta ha kontakt med honom, och fråga av din kompis vad se skriver om. Kanske du kan berätta för hen att du är intresserad av honom? Eller vet hen redan om det? Och jag tycker absolut att du skall försöka ta mod till dig och tala med honom IRL nästa gång ni träffas, för även om ni båda kanske är blygare så är det ändå ett ärligare sätt att kommunicera och det är lättare att veta vad personen tänker då man kan se på varandra.
Kram
Tessi