fråga schans
30.03.2015
Jag gillar en tjej som är ett år yngre och vill fråga schans på henne men vet inte hur jag går på sjuan hon går i sexan jag tycker hon är så smart sött! !!!!!!
pojke

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.03.2015
Hej!
Vad härligt att du är förälskad! Det måste nog vara en av världens knäppaste känslor på så vis att det kan kännas helt fantastiskt och jobbigt skrämmande på samma gång. Ofta blandas mycket osäkerhet och blyghet in, och det kan ju göra det lite svårt att exempelvis ta kontakt med den man gillar. Men oftast är det inte alls så hemskt som man föreställt sig att till exempel gå fram och prata med henne. Inte heller behöver man säga något supersmart eller jättecharmigt, oftast räcker det alldeles utmärkt att börja prata om vädret eller skolmaten eller något TV-program, app i telefonen - eller om det ställe där ni ses?
Jag antar ju att ni går i olika skolor, så när är det du brukar se henne? På fotbollsträningar, cyklandes ute på byn, på butiken - eller på nätet? Kan du hitta på något att prata med henne om som har med det stället att göra, tex hur det är "takatalvi" nu och så blött att man inte kan cykla ordentligt utan ser ut som en clown? Eller chattar ni - då kanske du kunde skicka någon rolig youtube-video åt henne? Eller en bra låt?
Det är alltid bra att ge henne en chans att lära känna dig först. Tänk om det skulle vara en främling som bara plötsligt skulle kläcka ur sig "har jag chans på dig" som en blixt från klar himmel? Visst, skulle hon gilla hans fejs och kropp, så kanske hon skulle fundera på saken - men du vill väl att hon ska tycka om DIG, den person du är under hudkostymen? Så ge henne lite tid först att lära känna dig, bli lite mer bekväm med dig och veta lite mer vad du går för. Var uppmärksam, ställ frågor som visar att du är intresserad av henne som människa, säg snälla saker, berätta om dig själv, locka henne att skratta med dig... Sedan har du en betydligt bättre chans att hon ska börja gilla dig tillbaka. Det brukar vara lite lättare att bli kär i någon man känner, till och med i en kompis, än i en total främling. Så har du chansen, så häng med henne så mycket du kan. Sedan kan du i något skede fråga vad hon tycker om dig. Verkar hon positiv, ja då är det läge att fråga ifall ni ska bli tillsammans.
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott