Från förhållande till vänskap
01.08.2018
Hej på er! Jag befinner mig i en konstig situation. Sedan april har jag varit tillsammans med en pojke som jag varit väldigt nära vän med sedan 5 år tillbaka. Vi har alltid gillat varann och nu äntligen testade vi på att vara tillsammans. Det har stundvis fungerat bra mellan oss men han har aldrig ändå varit på dendär förhållande nivån som jag önskat. Har vi varit ensamma har det varit bra och vi har träffat varandras familjer osv men han har ändå aldrig visat att han tkr om mig. T.ex hållit om mig, gett mig en puss osv. Det har också alltid varit jag som tagit initiativ att göra något och ute bland folk har an undvikit att vara tillsammans med mig ,kompisarna har alltid gått före mig.
Jag har mått väldigt dåligt över detta eftersom jag känt mig svårälskad och inte fått lika mycket tillbaka som jag gett. Har försökt förklara tusen gånger men har förstår mig inte, och han har börjat tröttna när jag bara ”tjatar” om samma sak.
Nu sa jag åt honom för sista gången och tog bort honom på snapchat, instagram och sa att han får höra av sig då han förstår hur dåligt jag blivit behandlad. Han ville fortsätta som kompisar för då funkade det bättre, han var inte redo för ett förhållande han ville leva ut medan han är ung.
Så nu till min stooora fråga, ska jag låta det vara och se om han hör av sig, för jag vet att vill han ha mig tillbaka och inser att han saknar mig kommer han göra det. Men det är så påfrestande för mig att inte höra av sig, jag kan vara kompis med honom men jag vill att han skall respektera mig först. En annan sak som också är jobbigt är hur hans föräldrar skall ta det, jag kom jättebra överens med dem och så lessen över att inte få spendera dagar med dem igen, även pojken förståss. Allt är jobbigt justnu. ~

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.08.2018
Hej!
Som du nämner att han sagt att han inte är redo för ett förhållande, då blir de svårt för honom att göra dig lycklig eftersom de är de du vill(rätta mig om jag har fel). De är inte heller nyttigt att vara i ett förhållande där man inte känner sig respekterad eller älskad, så ska de inte va. Som du nämnde så förstod han inte hur du kände och då blir de svårt, och om han inte ens försöker förstå. De han behöver är kanske tid att få vara för sig själv och mogna före han inleder ett förhållande. De vore kanske bra om du lät de vara för en tid och inte tar kontakt med honom.
Visst är de jobbigt när ett förhållande tar slut, man mister inte bara den man varit tillsammans med utan också dens familj. Mista kanske är ett stort ord, men man umgås inte på samma sätt efter att de tagit slut. Och om ni fortsätter att vara vänner så kommer de kanske vara tufft till en början, så känn efter vad du orkar och klarar av. Ibland kan de vara bra med en paus innan man börjar umgås igen.
De får kännas ledsamt efter att ett förhållande har tagit slut. Jag skulle råda dig att prata med dina nära om hur de känns och ventilera. Ofta brukar de kännas lättare då. Vänta inte på honom utan planera saker med dina kompisar och gör saker du mår bra och blir glad av.
Ta hand om dig!
Kram, Ida