Friendzone
31.10.2015
Hej decibel, för exakt ett år sen börja jag skriva med en kille. Vi båda träffades genom kompisar och från den dagen Har jag haft lite mini crush på honom. Vi börja skriva, träffades o allt kändes perfekt. Det kändes att jag hade hittat den rätta för första gången. Vi höll på i 3 månader och allt flöt på tills jag fick reda på att han skrev med någon annan. Det sårade mig grovt och det visste han om. Hans förhållande med henne höll i Max 2 veckor då han kom tillbaka till mig. Jag gav en till chans eftersom jag var så kär i han. Men allt var inte detsamma som förr. Vi skrev o höll på men det kändes mer som en friendzone... Efter ett tag misstänkte jag att han bara ville vara vänner vilket jag accepterade eftersom jag ville inte förlora honom. Vi skrev lite då och då, då han berätta till mig att han skriver med någon. Det sårades lite men jag var ändå glad för hans skull. Men tiden gick o han börja bete sig fult mot mig. Han svarade inte mina sms o hade en ful attityd. Så den här gången lämna jag honom. Vi har inte skrivit på månader oxh på senaste tiden har han dykt upp i mina drömmar tre gånger. I drömmarna berättar han hur mkt han saknar mig och att jag får ett sms där han säger hur han vill ha tillbaka mig vilket gör att jag börjar sakna han mer o mer för varje dröm. Vet inte vad jag ska göra, tror ni att vårt förhållande KOMMERR att komma tillbaka eller äre bara något jag tänker på för mycket. dock har jag han inte på tankarna efter hans Beteende mot mig. det kanske inte var en fråga man kan svara på helt men ett försök skulle nog gå. Tack för mig Sandra

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.11.2015
Hej Sandra!
Nej. Det är vårt svar på din fråga. Vi tror inte att det skulle löna sig att ni två försökte på nytt. Vi vet att du egentligen skulle vilja ha det andra svaret, kanske tex att dina drömmar skulle tyda på någon magisk högre mening om att ni är ämnade för varandra. Men tyvärr tror vi att det sade väldigt mycket om hans inställning till och känslor för dig redan det att han skrev med någon annan och att han tog tillbaka dig när det inte funkade. Att han sedan igen en gång började skriva med någon annan tyder också på att han fortfarande inte respekterade dig och hans skitstil mot dig i slutet var som spiken i kistan. Den killen har mycket kvar att lära om hur man borde bete sig mot tjejer i kärleksfulla relationer. Kanske lär han sig en vacker dag, kanske inte, men du är inte skyldig att vara den som försöker lära honom det. Det ska du inte utsätta dig själv för. Håll bara tummarna att han inte sårar alltför många andra tjejer medan han lär sig hur man borde uppföra sig.
Jo, det här låter hårt, men vi tror att vi skulle göra dig en stor björntjänst om vi skulle ramsa upp saker i stil med "om det är meningen, så blir det säkert ni en vacker dag". Om vi hjälpte dig att hålla ditt hopp vid liv, så skulle det bara ta så mycket längre för dig att se vilka andra stjärnor det finns där ute i världen, så många andra möjligheter till hälsosam och lycklig kärlek.
Det betyder oftast inte så mycket som man skulle önska att man drömmer om en viss person. Ofta skulle vi så gärna VILJA att det betydde något, att det var något slags ödesmättat meddelande från ovan, eller från vårt undermedvetna, för att vi känner oss ensamma, kärlekstörstande, nyfikna, kåta, romantiska osv osv. Vi skulle vilja ha någon att rikta de där känslorna mot, och då gräver ofta vårt undermedvetna fram någon som vi redan känner, att sysselsätta såväl vakna dagdrömmar som drömmar under sömnen med. Det är liksom enklare för hjärnan än att föreställa sig en främling. Det kunde lika gärna vara skådespelaren i ens favorit-TV-serie. I nödfall kan hjärnan ta till de mest random typer, för på något plan vill hjärnan tillfredsställa vårt behov av kärlek, närhet, sex, upplevelser osv. Så den drömmer ihop både tänkbara och otänkbara scenarion åt oss, varav någon enstaka dröm är sådana som vi minns (tex för att vi råkar vakna då).
Så nu håller vi tummarna att din vardag snurrar på, någorlunda lycklig, innehållsrik och lärorik, och att det plötsligt dyker upp en schysst kille som det verkligen kan bli något med <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna