Fundersam
01.01.2018
Hei decibel, min hjärna och psyke håller på att få nå fel av att jag funderar på en sak jätte mycket. Jag har en pojkvän och vi har varot tsm i 2,5 år.vi har haft det jätte bra och sådär men nu har det varit dåligt mellan varven i ett halv år och jag har börjat fundera över vad jag känner och om jag ska göra slut eller kämpa vidare och ta vara på de bra stunderna. Jag älskar honom så mycket och han har funnits för mig då ingen annar har gjort det men någonstans därinne i migkänns det som om vi kanske bara är bästa vänner ist för pojk o flick vän. Jag kmr ju bli ensam om jag lämnar honom och han blir ensam. Vi har inte så många vänner nån av oss. Å han vet allt om mig och jag allt om honom. Å jag har börjat fundera över mina känslor vad jag känner och jag känner inget pirr mera. Bara ibland. Och ibland känns det som han har mig bara som en räddare elr vad man ska säga. Han säger ofta till mig att han inte vill fölora mig och sådär men jag vet inte om det är en annan rädsla som ligger bakom. Det skulle säkert vara bra också då vi har varit så länge tsm att kankse gå skilda vägar en stund?. Så det är så många tankar som snurrar. Ska man elr ska man inte? Vågar man elr inte? Vae följderna? Så jag är jätte tacksam om ni på decibel skulle kunna hjälpa mig med detta beslut. Tack!
Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.01.2018
Hej! I början av ett förhållandet så är det pirrigt och spännande, men det lägger sig efter en tid. Det betyder inte att man inte älskar varandra utan det betyder att kärleken mognar. När man varit tillsammans en längre tid så finns inte den samma pirriga känslan kvar. Förhållandet växer och man blir mer trygg med varandra. Det är fint när du nämner att det känns som att ni är bästa vänner och det är en positiv sak i ett förhållande, just det att du vet allt om han och han vet allt om dig.
En paus i ett förhållande kan vara ögonöppnande. Om man tar en paus i ett förhållande, så kan kan det hända att ni känner att ni verkligen vill vara tillsammans. Saknaden blir så stor när ni tar en paus att ni uppskattar varandra mera. Det kan även hända under pausen att du märker att inte älskar honom på det sättet att du vill vara i ett förhållande med honom, att du bara vill vara kompisar. Inget fel med det heller, då har du fått rett ut dina känslor. Man skall inte vara i ett förhållande om det inte finns känslor.
Många är rädda för att vara ensam. När du nämner att du eller han inte har så många vänner. Så man behöver inte ha många vänner, de räcker med en vän. Någon som du kan prata med, då känns det mindre tungt om ni väljer att gå skilda vägar. Det är bättre att ha en riktig vän istället för 100 ytliga. Du kommer inte att vara ensam om du gör beslutet att gå vidare.
Sköt om dig!
Kram, Ida