Ge mig tips snälla!
04.02.2015
Hej!
Jag har sällskapat många år med en pojke. Trodde verkligen jag ville vara tillsammans med honom livet ut, men för ett tag sedan träffade jag en annan som jag blev kär i och nu kan jag inte glömma denne. Har försökt prata med min pojkvän men han förstår inte. Hjälp mig, jag vill inte vara elak men hur kan man göra slut på ett "värdigt" sätt? Det är så svårt för mig då jag fått höra av andra att om vi gör slut kommer han inte klara sig, det känns så jobbigt för mig...
Tacksam för svar! A

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.02.2015
Hejsan kära A,
Tack för att du skrev in hit till oss. Jag vet inte om du redan läst vad vi skrivit om kärlek på våra infosidor, men du hittar det HÄR. När vi är nykära och allt är rosenrött tänker vi ju att det ska fortsätta för alltid. Sen kan det ju gå just så som för dig att man mittiallt ändå hittar en annan person som man börjar älska lika mycket eller ännu mera än den första. Om man har barn tillsamans måste man fundera lite mera innan man avslutar det gamla och ger sig hän det nya. Men om man i din ålder råkar ut för det är det nog mer eller mindre normalt. Om ni med din kille varit tillsammans en längre tid så har ni blivit tillsammans ganska unga. Såklart kan man hitta mannen/kvinnan i sitt liv även i yngre år, men oftast så hamnar man nog att pröva på några innan man hittar sin prins/prinsessa.
Det är stora saker och beslut du har framför dig. Men det viktigaste av allt är att DU ska må bra och att DU ska tycka att ditt liv blir så som DU vill. Fast det låter hårt och kallt så kan du inte ta hänsyn till att folk säger att din nuvarande kille inte skulle klara sig utan dig. Vi har alla ansvar över våra egna liv, vi kan inte ta ansvar för någon annans liv eller strunta i vårt eget och göra allt för att någon annan ska bli lycklig. För det första så kan det ju hända att han skulle tröttna på dig efter ett år. Då står du där och har gett upp den andra killen som du kanske skulle ha kunnat bli lycklig med bara för att dra ut på det här förhållande ett år till, och så står du sen ensam iaf. Den andra killen har kanske inte väntat utan gått vidare till en annan tjej. För det andra så är det inte riktigt rätt mot din nuvaradne kille om du är tillsammans med honom enbart för att du tror att han inte klarar sig utan dig. Man vill ju inte att någon ska vara tillsammans med en av den orsaken, man vill ju bli älskad. Det har ni båda två rätt till.
Jag kan tänka mig att du har många sömnlösa nätter bakom dig och även kanske framför dig, men det här är nog en sak som du och bara du kan bestämma om hur du ska göra. Du kan kanske laga en lista med för- och nackdelar med båda killarna, jämför och fundera vad du kan leva med och vad du inte kan leva med (eller utan).
Jag önskar dig all lycka i livet och du kommer helt säkert att göra ett bra val. Kom bara ihåg att du ska göra ditt val med tanke på dig själv och inte någon annan.
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna som också varit i liknande situationer <3 <3 <3