Gillar andra flickor
01.03.2015
Hej. Jag har en pojkvän och vi har varit tillsammans i flera månader nu. Han gillade (han tog bort ig) ofta bilder på andra flickor på instagram. Jag blir lätt svartsjuk och seger till honom att jag blir ledsen när han gör det. Jag har gjort det flera gånger och jag har försökt förklara hur det känns men han värkar inte förstå och bara fordsätter gilla. Han tog just bort instagram också pga att jag ville förklara för honom. Jag vill fortfarande att han skall förstå så att han inte tycker att jag är överdriven eller något sådant. Eller är jag överdriven? Jag frågade honom varför han Gillar bilderna.'"för att dom är snygga" svarade han. Jag har också frågat honom hur det skulle kännas för honom om vi skulle umgås och jag skulle betätta för honom vilka alla som är snygga. Vi älskar varandra och jag litar på min pojkvän så han skulle nog inte vara otrogen hlr. Jag vill veta om jag skall försöka glömma saken eller om ni har någon ide om hur jag kan förklara för honom hur det känns. Qwer

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.03.2015
Hej!
Hmm... väldigt bra frågor det här - eller kanske snarare att det här, tror vi, är ett vanligt problem i parförhållanden och att man skulle behöva fundera mera över just de här frågorna! Vad är okej och inte okej att göra på nätet när man är i ett förhållande?
Nu hör ju kanske just ett sådant här problem till de saker som det inte finns några enhetliga regler eller instruktionsböcker om, så alla par är nog tvungna att komma överens om vilka regler som gäller just i deras parförhållande. Vi kan som utomstående inte säga vad ni borde tycka personligen. Men det kanske inte alla gånger är det lättaste att hitta de här gemensamma gränserna och reglerna för det egna förhållandet, eftersom man kan ha väldigt olika åsikter om vad som är tillåtet eller inte. Som nu, när din kille verkar tycka att det är okej att gilla andra tjejers bilder - antar att du menar selfies, i och med att du skrev att han sa att de (personerna?) är snygga? - medan du inte tycker att det är okej. För att du blir svartsjuk och känner dig osäker av det.
Hur är det med andra gränser i ert förhållande? Får man ha killkompisar/tjejkompisar? Får man tex fara på kaffe med en kompis av motsatt kön? Får man fara hem till någon kompis av motsatt kön, ringa en sådan, chatta, sms:a? Får man göra det även om det kanske finns "något i luften", alltså att det inte är 100% bara kompis utan kanske också lite mer? Får man flirta med andra tjejer/killar? Får man krama, pussa, värma händerna åt, dansa tryckare...? Var går gränsen för dig för att vara otrogen? Var går gränsen för honom? Är det helt normalt att gilla andras selfies eller är det inte? Vilka saker är okej att göra när man är singel och vilka inte när man är ihop med någon? Vilka regler har era kompisar som har pojkvänner/flickvänner? Vad verkar andra tycka att är normalt och inte normalt, okej och inte okej?
I nästan alla längre förhållanden, så blir det förr eller senare klarare och klarare var de gemensamma gränserna går - eller vad de olika personernas gränser är. Ofta så diskuterar inte paret sinsemellan klart ut vad de tycker och tänker, utan oftare går det så att den ena lite bryter mot någon av den andras gränser, varpå den andra blir sur och så blir det diskussion i grälform. Men ganska ofta så får man nog också tecken av varandra indirekt, typ att man tillsammans ser en film och kommenterar huvudpersonernas sätt att agera, om det är rätt eller inte. Så om ni skulle diskutera de här frågorna i stycket ovanför det här, så kanske han skulle förstå bättre din synvinkel om hans gillande av andras selfies?
Men a och o i ett förhållande är ändå att kunna kompromissa och ta hänsyn till den andra partens åsikter, känslor och viljor. Tycker man om någon och hen inte tycker att en viss grej är okej, så ska man nog åtminstone överväga att sluta med den saken. Inom rimliga gränser, såklart, man kan ju inte bli "toffelhjälte" och följa partnerns minsta nyck. Men just när det gäller "normal" svartsjuka - vilket vi nog tycker att det är helt inom normala svartsjuke-gränser att inte tycka om att ens pojkvän gillar en massa andra tjejers selfies - så borde man nog kunna komma emot varandra. Varför göra saker som man vet att den andra inte gillar utan bara mår sämre av? Fortsätter man ändå göra något sådant, för egen skull, så kanske man borde fundera på hur pass egoistisk man är i relation till hur kär man är? Kanske man inte heller både kan ha kakan kvar och äta upp den, alltså inte fortsätta leva som om man vore singel på vissa vis och samtidigt leva som pojkvän/flickvän på andra vis? Är det ok att titta på andra tjejer baserat på utseende (vilket ju faktiskt är vad man gör när man gillar andra tjejers selfies) när man är upptagen? Samtidigt är man ju inte blind och döv när man är i ett förhållande heller. Att bli en bra pojkvän/flickvän är något vi alla måste lära oss, ingen egenskap vi naturligt föds med, så kanske det här är en läxa han borde fundera på?
Det gäller även dig. Kan du komma emot honom på något vis när det gäller att han gillar andras bilder? Kan du på något vis bli säkrare på honom, så att du inte känner dig så hotad av att han gillar andras bilder? Kan du lita mera på dig själv, lita mera på att du nog duger som flickvän och att han inte kommer att lämna dig för någon av de här tjejerna? Är det något i er relation som borde förändras för att du ska känna dig tryggare - eller något inuti dig själv, tex din självkänsla? Eller känner du att din svartsjuka ändå är berättigad, att du inte kan tolerera att han ser på andra på det här viset? I så fall kanske det här blir kilen som spräcker ert förhållande, att ni har för olika åsikter om saker i den här stilen för att kunna funka ihop i längden. Det blir ju inte heller bra ifall du typ sväljer din irritation utan att tala om den och bara fortsätter störa dig på det här och må dåligt av det.
Eller är en kompromiss rätt väg för honom att gå? Tex att det är ok om han gillar tjejkompisars bilder, men inte bilder av folk han bara känner till eller på sin höjd följer på insta? Är andra kompromisser möjliga?
Hoppas ni kommer fram till gränser och regler som funkar för er båda. Inget förhållande är ju perfekt, alla har sina fnurror på trådarna och gropar i vägen - kanske det här är en av era?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna