gillar han mej?
06.02.2014
Jag undrar om en kille gillar mejj.. vi var på ett fest förrförra helgen och vi hamnade i sängen pratandes och kramandes:3 vi var lite alkoholpåverkade . Förra helgen så kom han och hans kompis till mejj och pratade lite. Då såg jag när han talade med mej, och sådär annors, titta på mej, titta vort och le lite gulligt.. han säjjer att han tycker jag är snygg och skulle kunna tänkas vara tsm med mej men han gillar oxå en annan tjej :/ hon är lika gammal som honom (jag är 1år yngre) och de har spenderat mer tid tsm.. vad ska jag göra..? Jag gillar honom oxå men .. :/ ...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.02.2014
Hej...!
Svårt att veta det där... Speciellt som han kanske inte riktigt själv vet heller. Han har känslor för en annan, men han kanske håller på att få känslor för dig också. Så är det rätt ofta i kärlekslivet, att man kan var intresserad av flera. Känslor fungerar ju inte heller så att om man klickar på ON-knappen för en så klickas det automatiskt OFF på den andra. Allt beror på vad som händer me de två man är intresserad av. Kanske det redan hänt mer mellan er nu när det ändå hände något under den där festen? Och kanske det inte hänt något med den där andra tjejen - men han är ju van att vara intresserad av henne och det kanske inte heller försvinner så där bara genom ett trollslag. Kärlek är ofta just så här komplicerad och osäker.
Men är det så att du vill ge det här en chans, så måste nog DU ta och skapa lite fler chanser för något att hända mellan er. Nu snart! För se, kärlek handlar ju också väldigt mycket om att ta chanser när de kommer - eller ännu hellre skapa chanserna. Sitter man och fegar och skyller på blyghet och osäkerhet och helst skulle vilja att den andre tog alla steg, så är nog risken stor att man sitter länge på sin rumpa och väntar på ingenting. Så håll uppe pratet med honom, både i skolan (ifall ni går i samma skola), på fb och via sms. Var bekant med honom, lite på kompissidan men ändå med lite flirt inblandat.
Och var försiktig med vad du själv tänker! Ofta är de egna osäkra självkänslan och negativa tankarna den värsta fienden. Försök att inte tala dig själv ur det hela genom att förminska dig själv och försköna den andra tjejen. Försök istället att dels tänka att du naturligtvis är värd kärlek och dels att även om han inte skulle ge dig det, så kommer det fler killar, fler chanser.
Men hördu vännen, det där med alkoholpåverkade måste vi ändå också kommentera! Utan att avslöja hur gammal du är, så blir vi ändå väldigt oroliga. Jo, vi vet att det är andra i din ålder här i nejden som dricker nu som då - men bara för att andra gör det behöver det inte vara smart eller okej. Du vet det här, eller hur? Men kan du ändå gå och läsa ett svar vi skrev åt en 13-årig kille - som påminnelse om vilket val du gör? Okej? Läs den här: http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kroppen/tobaken-alkoholen-and-drogerna/farligt-med-alkohol
Hälsar ugndomsinformatörerna Liselott och Sanna