Gillar han mig
21.01.2024
Hej en liten uppdatering sen sist om killen jag gillar https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/foralskad/karleken/kar-88.
Vi skrivade i början på december och efter det så skrivade vi inte förrän för några dagar sen. Igår frågade han hur jag mår och jag sa att jag mår bra. Och några dagar innan så snäppade jag med hans kompis och då skickade han en bild av personen jag gillar. Men han är även att han inte svarar fast han är inne på snäp, så det kan vara lite störande!
Jag vill som fortsätta ha något med honom men vet inte hur jag ska gå framåt och vad jag skullle kunna fråga honom Förvirrad
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
07.02.2024
Hej!
Det låter ju som att det kan finnas något mellan er men att ni helt enkelt borde få lite tätare kontakt och hitta ett bra sätt att kommunicera på så att ni kan lära känna varandra bättre.
Min spontana tanke är ju att er gemensamma kompis skickade en bild på honom för att visa att dom umgås och kanske han vet om att ni båda har ett intresse för varandra.
Om man vill lära känna en människa bättre är det i första hand bra om man kan hitta en viss rutin när man skickar med varandra. T.ex. att man varje/varannan dag frågar hur personens dag har varit och berättar om vad man själv haft för sig. Efter ett tag kanske man kan göra det till en rutin att skicka en gonatt/godmorgon snap.
Sedan är det bra om man kan hitta något som man har gemensamt. T.ex. någon hobby, en sport, musiksmak, filmer eller serier som båda gillar osv. När man hittat det man har gemensamt kan man sedan ta fasta på det och diskutera det mer ingående.
Det är också bra om man kan visa att man är intresserad av vad personen har på gång i sitt liv. Om han t.ex. berättar att han håller på att plugga till ett prov så kan du efter några dagar fråga hur det gick. Det visar honom att du kommer ihåg vad som är på gång i hans liv och bryr dig tillräckligt mycket för att fråga.
Det är bra om du kan försöka hålla igång de diskussioner ni har. Om han t.ex. skickar och frågar hur du mår kan du försöka att svara mer än bara “bra” och sedan kan du ställa samma fråga tillbaka till honom. Kom ihåg att ställa följdfrågor och försök att visa att du bryr dig och är nyfiken på att lära känna honom bättre. Jag förstår att det är frustrerande om han inte svarar. Ibland kan det vara ett tecken på att man inte är superintresserad men ibland kan det även handla om att man känner sig nervös och därför undviker att svara på vissa saker.
När du känner att ni fått lite bättre kontakt och har lärt känna varandra lite mer kan du fråga ifall ni kan ses någon gång. Som jag skrev här tidigare är det bra att hitta sådant som man har gemensamt. Om det då t.ex. finns någon film som ingendera av er sett men vill se så kan ni komma överens om att se den tillsammans. Eller ifall ingen av er någonsin bowlat kan ni bestämma er för att göra det ihop. Eftersom ni har gemensamma vänner kan du föreslå att ni träffas alla tillsammans första gången. Då kan du känna av ifall det finns någon kemi mellan er utan den där pressen som lätt uppkommer när man är på en första dejt. Eller så kan ni bara träffas helt som vanligt. Det är helt upp till er.
Oavsett tror jag inte att du har något att oroa dig för. Ta chansen och ta dom första stegen till att lära känna honom bättre men kom ihåg att också våga öppna dig själv och visa honom vem du är. Kom ihåg att du är bra precis så som du är och att du alltid ska vara dig själv och lita på din magkänsla. Hur det än går mellan dig och den här killen kan du vara stolt över att dig själv. Du kommer oavsett att vara en erfarenhet rikare och du kommer bara att bli bättre och bättre på att kommunicera med människor som du är intresserad av.
Kram och lycka till!
/Rosanna