Gillar han mig?
23.01.2014
Hej! Finns en kille i min klass som jag gillar och undrar om han gillar mig också. Han är alltid snäll mot mig, rolig, gullig och snygg!
Han brukar titta på mig typ lite då och då på t.ex. lektionerna och så. Han brukar också skämta med mig ibland, han e så rolig men jag är blyg så jag brukar skrattar lite och ler nervöst, vågar inte titta i hans ögon.. Så jag tittar typ ner i golvet, dum som jag är.
När vi t.ex. väntar på att läraren ska komma till lektionen så brukar han typ komma och stå nära mig, men oftast bortvänd och med sina kompisar de pratar med varandra och typ knuffas lite ibland så att han jag gillar nästan faller i famnen på mig!
På musiktimmarna brukar vi få sitta som vi vill, så då brukar han sätta sig bredvid mig, idag sa han också hej så där skämtsamt och så skojade han lite med mig, typ ville rita på en lapp jag hade i handen och så.
Så vad tror ni? Finns det en chans att han skulle kunna gilla mig? Har ni några tips åt mig så att jag kan visa att jag gillar honom?
Jätte tacksam för svar! Förälskad tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
28.01.2014
Hej du Förälskade tjej!
Jodu, det där låter väldigt lovande! Om han är bombkär i dig eller bara smått förtjust är svårt att säga, för folk är olika modiga och olika bra på att visa vad de känner. Men de tecken du berättar om låter nog som riktiga klassiker i våra öron, som om du absolut har grönt ljus att utforska det i alla fall! För det är ju så med en gnista intresse att får det bara lite näring, lite uppmärksamhet alltså, så kan det blossa upp till värsta påskbrasan på ingen tid alls!
Så nu är det bara att försöka samla mod till sig, försöka svälja blygheten och nervositeten och VÅGA göra något åt saken. Och vet du, det sätt det låter som att han försöker flirta med dig på, så kan du ju använda tillbaka mot honom ;). Försök åtminstone att le mera och möt hans blick, svara på det han säger och ställ frågor åt honom (alltid enklare att hålla igång en konversation genom att svara på frågor än att hitta på saker att säga). Gå och ställ dig nära honom eller sätt dig nära honom. Skoja tillbaka - var inte så rädd för att göra bort dig eller säga något som inte alls var kul. Är han den minsta lilla gnutta intresserad av dig, så kan du säga citera telefonkatalogen och han är ändå förtjust i att du över huvudtaget pratar med honom, ser att han existerar. överlag gäller nog regeln: var inte så rädd!
Det skulle också överlag vara bra om ni satsade på att lära känna varandra mera, för dels är vänskap och förtroende en jättebra grund för ett förållande och dels är det inte lika jobbigt den dag det tar slut mellan er. Ni ska ju ändå gå i samma klass ett bra tag till och då är vänskapen troligen det som gör att ni orkar se varandra varje dag ändå. Många gånger blir ex-pojkvänner riktigt goda vänner! För sannolikheten är att det kommer att ta slut mellan er förr eller senare ifall ni blir ihop - det är nog väääldigt ovanligt att två personer som blev ihop i er ålder håller ihop och lever lyckliga i alla sina dagar. Nå, det var säkert inte det du tänkte heller, men varningen ger vi i alla fall just för att ni går på samma klass. Det kan nog gå riktigt bra ändå, bara man ser till att hålla det hela schysst och kamratligt på samma gång.
Vi håller tummarna för er och som sagt: VÅGA nu!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena