Gillar han mig eller va?
29.05.2016
Hej!
På läger (i två års tid) har jag träffat en kille från Åland som studerar i Sverige. Han är fyra år äldre än mig också. Det är sällan som jag talar med honom på lägren (vet inte varför men vi brukar ju inte umgås med varandra på det sättet). Däremot har jag känt en otydlig känsla av att han skulle vilja komma mig närmare (men jag vet inte om det är så eller inte på riktigt). Som till exempel under ett kvällsprogram stod han bredvid mig och kom lite närmare mig hela tiden. Jag blev lite skrämd och for lite längre ifrån honom och så höll vi på sådär en liten stund tills jag kom nära dörren (alltså vi stod lutade mot en vägg nära dörren, hehe). Ett annat tillfälle är då vi gjorde ett besök till en fabrik så skulle man ha på sig någon fånig mössa på huvudet. Jag satte i håret och tänkte att det var väl ok som de var. Plötsligt kommer han fram (han satt bredvid mig och min kompis) och säger att de e lite hår på utsidan och att han sätter i det. Jag blev lite chockad och rädd så jag blev helt tyst och stel då han rörde mig. Tänkte ju att min kompis skulle ha kunnat göra samma sak så varför gjorde han det?
Under vintern och våren har jag märkt att han ofta gillar mina inlägg på facebook och jag har till och med nångång fått en kommentar av honom då han läst ett blogginlägg som jag delat (jag ville då sjunka genom marken för jag tyckte det var världens sämsta inlägg jag skrev, hehe). Han brukar också gilla bilder på mig själv som jag sätter upp och det brukar ju också komma ganska snabbt efter att jag lagt upp bilden. Jag blir lite fundersam varje gång han gör det för killar brukar ju inte gilla mina facebook-inlägg eller -bilder.
Vi chattar dock inte med varandra och jag har märkt att han inte gillar andra tjejers statusar på facebook utan det verkar vara mest mina som han gillar. Jag vet inte om han ser mig som en kompis eller något mer men man brukar ju inte gilla andras facebook-statusar om man inte känner personen, och speciellt inte om det är en person av motsatt kön?
Jag vet inte riktigt vad jag känner för honom men jag har inget emot honom. Jag tycker bara det känns både roligt och skrämmande att få lite uppmärksamhet av en kille. Roligt för att det är något jag inte varit med om tidigare. Skrämmande för jag vet inte vad han vill och för att jag aldrig varit med om något liknande tidigare och att det dessutom kan bli seriöst (i värsta eller bästa fall, hehe). Inte varje dag en fyra år äldre kille liksom vet om ens existens...
I och med att jag inte vet vad jag känner för honom så måste jag väl inte bestämma mig för något nu? Får jag liksom vänta och se vad som händer? Jag kommer också att träffa honom igen på läger i år och det känns lite läskigt på något sätt. Läskigt för att jag inte har en blekaste aning om vad som rör sig i hans huvud och tänk om han skulle få för sig att kyssa mig (man vet aldrig med killar)??
Jag har aldrig tidigare varit ihop med någon eller kysst någon så hela grejen känns lite skrämmande på något sätt. Liksom, tänk om jag ändå hamnar ut för att typ kyssa honom och jag aldrig gjort det? Har ju inte en blekaste aning om hur man kysser någon, hehe. 97:a

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.06.2016
Hej 97:an!
Vännen, det är lugnt, du behöver verkligen inte göra något nu! Jo, det blir lätt så - ja nästan alltid - i sådana här situationer att man febrilt föreställer sig alla tänkbara scenarion och funderar sig alldeles virrig på vad han vill och vad han kan tänkas mena. Och det är naturligt. Men det betyder inte att du måste göra något, veta något, känna något eller bestämma dig för något över huvud taget. Han har inte ställt några krav på dig, du är inte skyldig honom något, och du är fullkomligt fri att leva i sekunden och ta den som den kommer. Inte så lätt, jag vet, men jag vill att du här ska se svart på vitt att du verkligen inte måste något alls med honom!
Enligt det du beskriver så verkar han nog intresserad av dig. Det är dock omöjligt att veta om han är en liten smula intresserad, kanske bara som person och inte alls som kommande fru, eller om han är upp-över-öronen-stört-förälskad-gånger-tusen i dig. Se, det knepiga med kärlek är just det, att det är så svårt att se på någons utsida och handlingar vad den människan känner. För aldrig någonsin försöker man dölja så mycket och spela så många spel som när man är intresserad/förälskad/kär. Man är så ömtålig då, så osäker och nervös och rädd för att inte duga, att till och med den modigaste och mest sociala kan få tunghäfta, hjärtklappning, handsvett och totalt hjärnsläpp när föremålet för intresset är i närheten.
Men han visar i alla fall vissa klassiska tecken, som att söka sig till din närhet, röra vid dig när chansen kom, visa att han ser dig och uppskattar bekantskapen genom att gilla på sociala medier... Jag skulle tolka det som ett mycket försiktigt kontaktsökande. Men han kan ju lika gärna bara försöka bli bekant med dig, kompis med dig. Så man borde kanske inte vara så snabb att tro det värsta/bästa, typ störtförälskelse och ett tvingande behov av att bli ihop? Fundera, om du kan, istället utifrån honom som människa. Verkar han intressant att lära känna som person? Inte som pojkvän, utan som individ? Känns han mindre "farlig" då? Kanske du till och med skulle kunna ge honom en chans att få lära känna dig då? För jo, killar och tjejer kan ju vara bara vänner, eller hur?
Skulle det visa sig att hans intresse ÄR romantiskt eller sexuellt eller båda, så betyder det ändå inte att du är skyldig honom något. Du måste inte bli kär i honom fastän han skulle vara kär i dig. Du måste inte kyssa honom fastän han skulle försöka kyssa dig osv osv osv. Han har ingen rätt till dig och du är alltid i kontroll över vad du vill, känner och väljer att göra. Skulle du vilja besvara hans eventuella närmanden, så sker det ändå på dina villkor. Man får trycka på pausknappen, man får trycka på stop, man får säga att nu tar vi det i slowmotion tills det känns bekvämt igen. Och man får ändra sig om det plötsligt inte alls känns bra, närsomhelst. Du lovar inget bara för att du tex gillar hans bild på insta, chattar, pratar med honom, till och med börjar dejta honom.
Och minns att någon gång ska vara den första med ALLT här i livet. Alla är vi nybörjare i början och det är absolut inget att skämmas för. Dessutom ska jag berätta en hemlighet: man tror lätt att de som har erfarenhet automatiskt ska ha kunskap, tex att en som haft flickvän och kyssts förr automatiskt skulle vara bra på att kyssas. Det är inte så. För varje ny människa du träffar måste du lära dig att kyssas igen - med den människan. Alla munnar är olika, alla föredrar lite olika tekniker, alla situationer skapar nya typer av kyssar... Och samma princip går att applicera på allt när det gäller kärlek; inget förhållande är det andra likt osv.
Så du får vara precis så som du är, du behöver inte ha några förhandskunskaper för kärlek och du behöver inte låtsas vara något annat än du är. Också för att det nog visar sig med tiden. Får en relation utvecklas precis som den vill, utan en massa förväntningar eller förutfattade meningar, så kickar ofta våra instinkter i och plötsligt KAN vi kyssas, flirta, tala allvar, vadsomhelst. Och då har vi också bättre förutsättning att kunna fånga chanser i flykten, säga de rätta sakerna för det ögonblicket och på det hela taget vara oss själva. Så fundera inte så mycket på hurudan du borde vara OM det blir något mellan er, utan lita på att ditt inre jag kommer att leda dig. Minns också att det absolut inte är något fel med att vara nervös, pirrig, osäker eller upphetsad, det hör till och är fullkomligt normalt för tillståndet, så bli inte avskräckt av det och inbilla dig inte att det är något fel på dig. Kärek, vänskap och mänskliga relationer får vara precis hur de vill vara <3
För mera "råd" om tex vad som kan uppfattas som flirt, läs våra sidor om förälskelse.
Håller tummarna att det här blir en riktigt fantastisk sommar för dig ;) Skriv jättegärna in igen sedan någon gång och berätta hur det gick, visst?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott