Gillar han mig också?
26.10.2015
Hej!
Jo, det är så att jag har grubblat över det här ganska länge nu, snart två månader. Men nu orkar jag inte bära det helt själv längre.
Jag har precis börjat första året på gymnasiet, och mycket är nytt. Men jag har också råkat ut för nåt jag redan är bekant med, att bli kär.
Jag har blivit kär i en kille i min klass, som jag från början var ganska osäker på vad jag tyckte om då han aldrig var det minsta öppen. Men på sistone då han börjat öppna sig och jag börjat lära känna honom (och blivit kär i honom), så vet jag att det är en egentligen ganska osäker men snäll kille, som försöker dölja sin osäkerhet genom ett tufft yttre.
Men nog om det, jag ska komma till saken. Han har flera gånger (3-5 olika tillfällen) sett på mig med en varm, glittrande blick som jag tidigare aldrig har sett honom se på nån annan med. Jag har blivit väldigt generad och pirrig varje gång, och då har han bara lett ännu mer mot mig. Han ler så fort jag pratar med honom, och verkar bli väldigt glad över att jag vill prata med honom. Vid ett tillfälle sa han dessutom rakt ut att en av hans känslor just då var kåt, och jag var liksom den enda tjejen i rummet då... Jag funderar nu över, om dessa saker är troliga tecken på att han kan vara kär i mig? Vissa av er kanske tycker att det är självklart vilket svar det är på den frågan, men - hade jag tyckt det, hade jag aldrig ställt den frågan.
Jag är som sagt kär i honom, och inte bara lite. Jag tänker på honom varje dag, minst en gång varje timme men oftast ännu mer. Jag har drömt om honom flera gånger, dagdrömmer om honom, behöver bara se hans ansikte framför mig för att bli helt pigg och lycklig, och jag har t.o.m. åkt hem till honom nu för nån dag sen (utan att vi bestämt att ses), för att jag insåg att jag inte skulle klara av att vara utan honom längre. Jag träffade honom inte dock, han verkade inte vara hemma. Jag har nämligen 2 veckors höstlov just nu (ja, istället för studiedagar får vi en extra vecka lov), och jag klarar inte av att inte få träffa honom längre.
Så ja - jag är helt sjukt kär, och att få höra vad någon annan tror om min situation skulle vara en stor lättnad för mig. Det skulle kunna hjälpa mig att våga göra något av min förälskelse - t.ex. att faktiskt erkänna den för killen jag gillar, eller åtminstone testa mig fram istället för att bara stå still, fast i mina egna tankar. En förälskad 16-åring

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.11.2015
Hej kära förälskad 16-åring
Jag tycker helt klart att det låter som att dina känslor är besvarade. Utan vidare :)
Jag tycker nog att du kunde bekänna för honom att du gillar honom. Du behöver ju inte vara alltför på, så att han blir bortskrämd alltså. Men ge några små vinkar :)
Ge bollen till honom och se om han vågar ta tag i saken och föra det vidare sen. Ibland måste man våga lite för att kunna vinna <3
Vi har ju månadens tema om kärlek och flirtande just nu, läs mera HÄR, ifall du inte redan lusläst allt :) Du kan hitta bra tips och råd hur du vet om nån är kär i dig, hur man flirtar, vad man ska säga så det inte blir pinsamt osv.
Jag håller tummarna att allt går bra! Hör gärna av dig sen och berätta hur det gick.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna