Gillar han mig tillbaka?
04.04.2023
Hej Decibel. Jag behöver lägga min förra fråga hitt för att ni ska få en bättre blick över min situation.
Skrev denna i början av Januari https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kar-81
Nu för någon vecka sen så var vi med skolan och hade en utedag och då frågade han lite av mig men innan hade han frågat av min vän samma sak men då han pratade med mej så ändrade hans röst och då skämtade han lite med mej. Och för någon dag sen var jag ut och gå och då skickade jag åt honom och då han svarade var han inne och spelade på sin dator men då jag gick om hans hus så var han där ute så jag tror att det betyder att han slutade spela för att gå ut och han visste att jag skulle gå om han. Och då snappar vi väldigt mycket med varandra och hans vänner vet att jag snappar med honom då de brukar vara med på bild då han skickar åt mig.
Men han har även jätte många tjej kompisar så jag vet inte om han gillar mig eller någon av dem.
Jag vill inte bli tillsammans med honom fast jag gillar honom eftersom vi bor så nära och vi känner varann från förut.
Men jag skulle så gärna vilja bli kompis med honom eftersom han ser så snäll och rolig ut men kan man bli kompis med honom eftersom att jag gillar honom så mycket. Jag har inte skrivit så mycket med honom men nån gång har jag gett en komplimang åt honom. Och då jag fyllde år skrev han grattis åt mig. Men om jag skulle bli kompis med honom skulle min pappa tro att dett är något på gång mellan oss.
Jag för även väldigt mycket ögonkontakt med honom
Hoppas ni fick en liten överblick över hur min situation är
Så frågan jag skulle vilja ha tips på är att tror ni han gillar mig isåfall hur och vad skulle jag kunna göra för att kunna bli kompis och lära känna honom utan att han förstår att jag gillar honom, men jag tror han veta att jag gillar honom. Förvirrade flickan

Ungdomsinformatör Kix svarar
18.04.2023
Hejsan!
Tack för din update :) Ursäkta att svaret har dröjt.
Han låter som en najs typ och jag förstår att du vill lära känna honom bättre. Ifall du gör det så behöver du ändå vara beredd på att det eventuellt KAN vara så att du börjar tycka om honom mera om ni börjar ha mera kontakt, och då menar jag inte bara vänskapligt utan att du börjar tycka om honom mera på ett romantiskt sätt, eftersom du redan är lite kär i honom. Alltså att det kan vara svårt att särskilja de två känslorna, vilket ibland kan bli lite jobbigt. Men sen igen så kanske inte det gör något det heller, så länge som det känns bra.
Det kan eventuellt gå åt andra hållet också – att om du lär känna honom bättre så märker du att han kanske inte är din stil av kille fullt så mycket som du trodde, och ni lämnar som vänner utan behovet att ta det hela nåt längre än så. Man kan inte veta sånt på förhand.
Det kan vara svårt att tolka vad han känner och tänker, och jag förstår om det blir knepigare att tyda eftersom han också har flera andra tjejkompisar – du vet liksom inte vad som är ”normalt och vanligt” för honom att snappa/prata med en tjej och inte.
Det första tipset jag vill ge dig är att försöka att inte bry dig så mycket om vad andra tycker utan lyssna på din egen magkänsla. Det att din pappa kanske skulle börja fundera om ni har nåt på gång om ni börjar umgås så spelar sist och slutligen inte så stor roll – han får väl tro vad han tror, själv vet du ju vad som är vad. Försök att inte övertänka den biten. Det är ditt liv så du får ju bli vän med vem du själv vill.
Jag tror att det enda sättet för dig och killen att få någon klarhet i ”vad ni är” så är att helt enkelt börja umgås mera irl och se vad som händer.
Kanske du typ kan fråga honom om han kan visa dig hur man gör nåt på mopon, eller fråga om ni kan se en film, eller hitta på nåt annat. Det behöver inte vara några stora grejer. Du skriver också att han ibland snappar med dig så att hans vänner också syns och är med. Det är ju bra att hans vänner vet om dig, då är steget inte så långt att du skulle kunna hänga med dem alla tillsammans. Exempelvis om han snappar och du ser att de alla är hos honom, så kan du ju säga typ att du har tråkigt och fråga om du också får joina? Det blir inte lika ”spänt” när man är flera som kan föra konversationen framåt. Du kunde också exempelvis föreslå att han och hans kompisar ska joina dig och dina kompisar ifall ni är hos dig/ut på byn någon dag. :) Skulle ju kunna vara superkul ifall ni är två hela gäng som lär känna varandra! Då är det också mindre press på att bara ”ni två” skulle bli nåt mer, men ni lär ändå känna varandra.
Ifall du är säker på att du inte vill ha något förhållande med honom fastän du är kär i honom så är det kanske nåt som går att smyga in i en konversation lite sådär på tal om nåt annat. Exempelvis om han nån gång frågar om du har på G med nån så kan du säga typ ”nä, jag känner inte att jag vill vara tillsammans med någon just nu”, eller nåt sånt. Då förstår han att du inte är tillgänglig för honom heller.
Lycka till!
Kram, Kix