Gillar hon mig?
25.11.2013
Hej
Nu är det så att jag är jättekär i en tjej som går i samma klass, och jag tror även att hon tycker om mig... åtminstone lite. Hon brukar titta på mig ganska ofta och säger ibland hej mitt i allt, och ibland hejdå när hon stiger av bussen. Vi kan även ha långa och trevliga facebook konversationer (som jag annars inte brukar ha med någon annan på facebook), hur som helst är det ändå alltid jag som startar dem. Och i början av 8:an när hon satt framför mig kunde hon mitt i allt vända sig om prata med mig, om nästan vad som helst. Men vissa dagar visar hon knappt några tecken alls, bara tittar på mig då och då typ. Tror ni hon tycker om mig?
Såklart vill jag vara tillsammans med henne, men problemet är att jag har varit det förr och dessutom frågat chans en annan gång men fått nej till svar. Så jag vet inte om jag vill fråga ännu en gång... känns mer som att det är hennes tur på nått vis när hon visade intresse först den här gången. Tänk skulle hon säga nej ifall jag frågade. Eller tänk så tycker hon att jag bara är jobbig...
Kanske inte den bästa förklaringen nu på detta men... ja, det var inte så lätt...
Kan ni ge mig något tips eller någonting som hjälper, vad som helst. bara någon

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.11.2013
Hej du någon!
Jamen klart att vi ska ge lite tips!
För det första så är det inte alls ett hinder att ni varit tillsammans förr och att du visat ditt intresse tidigare genom att fråga på henne. Tvärtom så brukar det vara såå mycket lättare att blir förtjust i någon som man redan har en historia med, någon som man redan tidigare varit kär i eller ihop med. Faktiskt så går det så för många, att de återvänder igen och igen till samma människa. För det som gjorde att man föll för den människan första gången finns ju oftast kvar. Och fastän man gjort slut en gång, så är det ändå inte sagt att orsakerna till varför man gjorde slut finns kvar (tex om man blev "övertalad" av kompisar att göra slut). Så vi skulle se det som en fördel för dig!
Men däremot behöver du inte alls pang på bara fråga henne på nytt om ni kan bli tillsammans. Däremot kan du grunda det, bädda för det bättre först. Få henne att börja tala mera med dig irl igen, få henne att skratta, kanske hjälpa henne med något, få henne mera bekväm med dig igen... så att du sedan kanske till och med är rätt säker på att få ett ja-svar sedan när du väl frågar - eller så kanske hon frågar först :D Så fortsätt nu möta hennes blick, säga hej först, prata om ditt och datt alldagligt, var lite gentleman mot henne och kanske till och med ge henne någon komplimang. Så utan att du avslöjar vad du känner för henne, så kanske hon också börjar fundera på dig på allvar igen, bli ordentligt intresserad igen. Jo, det skulle vara skönt om hon tog första steget, men hon kanske inte vågar? Kanske hon är lika blyg som du - eller kanske just det att hon sagt hej och annat just precis varit försök att få dig på kroken igen ;)? Kanske hon försöker på dig hela tiden?
Obs, vi har en massa bra tips på infosidorna om hur man kan ta kontakt, flirta, vilka tecken intresserade brukar visa osv. Så gå och läs under Kärlek här på Decibel!
Modigt bara - du har inget att förlora! (och berätta gärna sedan för oss hur det gick ;))
Hälsar ungdomsinformatören Liselott