Gillar honom
21.02.2014
Jag har äntligen lyckats bli säker på vad jag känner ang en kille som jag tror att jag varit kär i under ca 2 år.
Har tagit kontakt med honom två gånger, både gångerna blev misslyckanden.
Och jag undrar nu verkligen om han gillar mig.
Igår när han var i vår korridor två gånger så tittade han på mig båda gångerna. Första gången tittade jag bort och typ dolde mig själv lite med håret eftersom jag blev så nervös.
Andra gången var jag vänd mot sidan han kom ifrån så det blev automatiskt att jag tittade upp och fick då ögonkontakt med honom en stund tills han gått förbi.
Sedan har han gjort saker som verkat tyda på att han gillar mig.
Det var dock väldigt länge sen som det var såpass uppenbart. Nu har vi inte setts såpass mycket men det börjar vi göra mer och mer. Vet inte om det är något han arrangerar eller bara tur haha. Jag vet bara inte hur jag ska göra.
Skulle jag ta kontakt med honom på något sätt så skulle det bara bli konstigt. Vi befinner oss i helt olika bekantskapskretser och de flesta han umgås med är inte precis bra vänner mig mig, en av dem har jag haft ett otroligt tjafs med.
Sedan pratade jag med min (gamla och pålitliga dock avlägsna)kompis om honom och hon sa att han var kompis med hennes kompis (Känner henne lite halvt). Och dem var tydligen hyfsat bra vänner, hon frågade tom om att träffa honom på fritiden.
Hon sa även att han var väldigt utåtriktad och att han troligen skulle ta kontakt med mig om han gillade mig.
Inte ignorera mig eller vara dryg som han tidigare gjort när vi tagit kontakt via internet.
Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag går snart ut nian och vill ändå komma någon vart med honom. Men det är ändå många månader kvar och att må dåligt dem månaderna för att han visade sig vara någon som berättade för alla att jag gillade honom känns inte alls värt det. Jag måste arbeta upp mina betyg eftersom jag redan har en sådan hög frånvaro.
Hjälp, vad tycker ni att jag ska göra?
Finns det något sätt att få honom att ta kontakt med mig?
Förälskad & feg :(

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
26.02.2014
Hej Förälskad & feg :(!
Vet du vännen, redan din signatur beskriver ditt problem. Du är förälskad - men feg - och de två sakerna går inte ihop. Det funkar helt enkelt bara inte.
Vi tar ett praktiskt exempel: då när han kom i närheten men du dolde ditt ansikte med håret för att du var för nervös. Klart att han då tolkade det som att du inte var intresserad, att du inte såg honom eller att du inte VILLE se honom. Jo, förnuftsmässigt vet han kanske att förälskade människor kan reagera på det viset, men det är mycket mera troligt att han tolkade det som att du inte ville veta av honom. Så fastän du mötte hans blick följande gång kanske han ändå tvivlar, eftersom du undvek hans blick förra gången. Åtminstone är han förvirrad, om inte misströstande - om han alltså är ens det minsta intresserad av dig.
Likaså kommer du ingen vart med att önska att han ska ta kontakt med dig. Det spelar ingen roll om han är en utåtgående person som eventuellt skulle ta kontakt om han var intresserad - folk brukar inte ta kontakt om de inte är åtminstone förhoppningsfulla om att bli väl emottagna, om det inte fått någon form av uppmuntran. Man vågar helt enkelt inte riskera att bli dissad när man är förtjust i någon. Du vet ju själv hur du tvivlar på honom på grund av de två misslyckade försöken att ta kontakt. Du vågar ju inte göra något nu, eftersom du är rädd, åtminstone för att han ska berätta för "alla" att du gillar honom. Så varför skulle han våga något - om han alltså är intresserad.
Det är stört omöjligt att veta ifall en person är intresserad eller inte bara med hjälp av huruvida han möter ens blick eller inte. För det att han möter din blick KAN också betyda att han funderar på om DU är intresserad av honom, eftersom du ju försökt ta kontakt, och därför försöker han se ifall du visar något tecken på det, tex genom att hålla kvar hans blick. Han kanske bara är nyfiken - och vem skulle nu inte bli smickrad om möjligheten finns att en person gillar en. Men att han höll kvar din blick kan ju också betyda att han ÄR intresserad. Och framförallt är det mycket lättare att själv utveckla intresse för någon som man misstänker lite att kanske redan gillar en själv. Nyfikenheten kanske leder till att man själv allt mera börjar tänka på henne, föreställer sig hur det skulle vara att vara tillsammans med henne osv. Så hoppet är inte förlorat här.
Dock är det enda du kan göra nu att försöka få mera kontakt med honom. Möt hans blick flera gånger - och LE mot honom. Det gör oftast susen! Och om du inte ser honom så där apråpå, så skapa själv chanser till att springa på honom. Var inte så rädd, blyg och nervös. Det kommer man som sagt ingen vart med. Kärlek handlar otroligt mycket om mod - man är rädd för att bli avvisad men man tar ändå kontakt, försöker ändå ta chansen. Det är liksom hela grunden för kärlek. Även om det skulle skita sig, så kan man ändå vara stolt över sig själv för att man ändå vågade - och så behöver man ju inte ångra att man fegade ur.
Bestämmer du dig för att du inte vågar, så måste du stå för det också. Då måste du jobba på att glömma honom, annars förstör han bara våren för dig. Plus att du inte skulle märka ifall någon annan kille hade fått upp ögonen för dig, om du bara tänker på honom hela tiden. Att "skylla" på skolarbetet nu under våren är kanske en skön ursäkt för fegheten, men man kan visst vara både kär och anstränga sig i skolan. Det är till och med så att lycklig förälskelse kan ge en en massa extra energi att ta itu med skolan med!
Så upp med dig nu och sök reda på honom! Möt hans blick, le - kanske till och med säg hej! Ett hej betyder ingenting, men kan som sagt få honom att fundera på dig. Mycket! Och då kanske de romantiska känslorna för dig blommar upp! Eventuellt. Du vet inte om du inte prövar!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena