Gillar inte hans öron :(
31.01.2014
Jag är nog väldigt elak och ytlig nu, men jag behöver verkligen hjälp.
Jag tror att jag kanske gillar en kille. Han har fräknar och superfina ögon, alltså väldigt söt. Samt typ snäll och ganska smart. Problemet är att hans öron står ut väldigt mycket. Det känns så dumt och fult av mig att haka upp mig på en sådan sak men jag kan inte rå för det.
Just nu, när jag tänker på bara honom så blir jag alldeles kär och varm men när jag ser honom så blir hans öron ett typ stort problem.
Vad ska jag göra för att sluta tycka så?
Alla har något de aldrig någonsin skulle vilja ha hos en pojkvän och utstående öron är en av grejerna.
Känner mig så elak för jag vill verkligen inte att hans öron ska göra honom oattraktiv i mina ögon. Men dem står ut jätte jätte mycket. Jag har tom komplex över mina öron och vill att dem ska gå in mer, fast dem inte alls är särskilt utstående och hans är väldigt mycket mer än mina.
Jag vill verkligen inte tycka det, och jag vet inte om något kan kompensera det.
Jag vill inte heller kasta bort en bra kille bara för att hans öron är utstående. Sedan så är han smalare än mig. Vilket är ytterligare ett skäl till att ett hypotetiskt förhållande mellan honom och mig vore väldigt jobbigt.
För jag skulle bara bli osäker om han är smalare än mig, och ha svårt att äta.
Anledningen till att jag ber om hjälp är för att jag måste bestämma mig. Eftersom han ger väldigt tydliga tecken på att han gillar mig. Så då är det bra om jag försöker undvika honom och inte försöka ge honom någon uppmuntring tillbaka, om jag inte klarar av att ge honom en chans pgr av mina ytliga tankar.
Hjälp :(
Vill inte vara såhär ytlig :(

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
06.02.2014
Hej Vill inte vara så här ytlig :(!
Vet du vad det första vi kommer att tänka på är? Lite fånigt, men tänk om det "sitter någon där uppe" nu och tycker att jamen den här tjejen har nog väldiga problem med sina komplex (sina egna öron och sin vikt) så nu ska vi ge henne en chans att öva på en Livsläxa och skicka en drömprins åt henne, en med både utstående öron och som är smalare än henne. För visst kan det verka lite som att det här liksom är lite meningen, ingen slump? Och väldigt ofta så kan vi faktiskt tycka, när vi ser på våra egna och våra vänners och bekantas förhållanden, att det i många fall verkar ha funnits någon mening med att just det två hittade varandra. Ofta verkar par lära sig något speciellt om livet av varandra. Ser man det ur den synvinkeln kanske vi har en chans att lära oss något av alla vi möter i livet?
Oavsett, så är det dumt att kasta bort kärlek bara för att personen ifråga har något visst minus. Främst för att ALLA har någon nackdel, svaghet eller brist. Ingen är perfekt. Visst förstår vi att det här är ändå kan störa dig, speciellt nu när ni ännu verkar vara i det där "ska vi eller ska vi inte, blir det något eller inte"-stadiet. Då har man ju en tendens att väga för och emot och till och med göra mentala plus-och-minus-listor när det gäller den här personen. Men kanske det egentligen bara är en skyddsreflex, att hitta negativa egenskaper hos den som skulle kunna betyda så mycket - att det är just det som skrämmer lite samtidigt, och därför skulle det till och med vara lite skönt och tryggt om man färdigt hade något att "skylla på" ifall det sket sig. Typ "nä men jag gillade ändå inte hans öron".
Visst finns det säkert människor som faktiskt är ytliga och utseendefixerade och där något som öron kunde spela roll för deras känslor - men frågan är hur djupa känslor de nu kan få för någon om de utgår bara från utseendet? Utseendet är ju bara toppen på isberget, det finns så väääldigt mycket mer där under ytan som spelar så väääldigt mycket större roll för förhållandet. Men samtidigt, så är utseendet ofta en av de första saker man blir förälskad i hos en person, tex när man blir "kär vid första ögonkastet". Livsläxan då handlar kanske mera om att se om insidorna också passar ihop - och det är ju ofta just för att de inte gör det, som förhållanden tar slut. Och inte bara insidorna, man ska ju dessutom lära sig om hur förhållanden överlag fungerar. Fokuserar man för mycket på utsidan, så lär man ju sig aldrig den Livsläxan. Kärlek är inte gratis, det är både något man måste lära sig och som man måste jobba på.
Hursomhelst tror vi att du, för att kunna ge det här förhållandet en chans, måste jobba först och främst med dina EGNA komplex. Vi tror att du nu ser saker hos honom som du inte gillar hos dig själv - och det kommer att sätta en massa käppar i hjulet både för ert förhållande och för hela ditt liv, om du inte kan släppa dina egna komplex och lära dig tycka om dig för den du är. Ur hans perspektiv så är det svårt att tycka om någon som inte tycker om sig själv. Både överlag och när det gäller specifika detaljer, som öron. Och hur tror du att han skulle känna det om han, sedan när ni är ihop, märkte att du fokuserar på hans öron och vikt och inte tycker om honom för den HAN är.
Av egen erfarenhet vet vi att förälskelse/kärlek är starkare än saker man stör sig på i den älskades utseende. Men också att när det inte längre känns riktigt bra i förhållandet eller förälskelsen håller på att svalna, så kan irritationen på den där ena detaljen komma tillbaka.
men det enda du verkligen kan påverka - men som troligen påverkar allt annat - är dig själv. Så försök jobba bort dina komplex. Vi har en maaassa hjälp åt dig med det här på Decibel, kolla bara under bland annat Komplex, att skämmas för något och under Självkänsla och självförtroende! Och ge nu killen en ärlig chans. Som sagt, det kan ju hända att det här med att hans öron och att han är smalare än dig nu bara är en skyddsreflex för att du egentligen är lite skraj inför allt det som Kärlek och förhållanden kan innebära?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna