Gillar jag honom
11.06.2015
Jag har haft kontakt med en kille i några månader nu, jag gillar honom verkligen och han är helt underbar och jag har aldrig träffat nån som bryr sig så mycket om mig som han gör. Och jag vet att han gillar mig, och ibland tror jag att han gillar mig mer än vad jag gillar honom.
Dock vet jag inte om jag gillar honom på kärleks sättet, vill ha närkontakt med honom och gillar att va med honom. Men jag jämför han med mitt ex hela tiden, med allt han gör och säger. Mitt ex är min första stora kärlek och vi gjorde slut för ett år sedan. Är inte ledsen för de längre och saknar honom inte alls. Blir bara irriterad på mig själv att jag inte kan njuta av den nya killen nu.
Vill så gärna tvinga fram mina känslor för den nya killen..då han är fantastiks.
Jag stör mig på vissa saker han gör men de gör väll alla? Eller? Eller är jag inte kär nu så kommer jag aldrig bli de? Vill bara gilla honom då jag vet att han vill bli tsm med mig och han är underbar.
Hoppas ni förstod trotts att min fråga var väldigt luddig.
H

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.06.2015
Hej, kära H
Det är svårt när man märker att den andra är jätte intresserad men man inte själv är helt säker. Ofta kan det ju faktiskt vara så att man framkallar känslor bara för att man vet att det skulle vara ett sk. säkert kort. Det är ju inte rätt mot någondera av er om det skulle vara på det sättet. Men nu var ju frågan att du inte vet hur du känner. Det är ju omöjligt för någon annan än du att veta eller säga, men eftersom du ändå har dehär tankarna så lutar det ju nog mot att han är mera intresserad än du... Sen att du jämför honom med ditt ex är ändå rätt naturligt. Om han var ditt livs stora kärlek, hittills iaf, så är det helt klart att du jämför alla andra med honom. Nu vet jag ju inte varför det blev slut mellan er, men du verkar ju ha kommit över honom. Men eftersom han ändå var så bra som han var, så är det såklart han som blir måttstocken för alla andra. Man ska ju komma ihåg att alla har vi både bättre och sämre sidor, det finns ingen som är helt och hållet perfekt. Men med tiden så brukar man glömma bort allt trist och mest komma ihåg det som var bra med ett ex. Jag säger inte att det är så i ditt fall, men det kan vara så. Försök fundera varför det tog slut och om han ändå hade några sämre sidor han också. Tyvärr kan det ofta vara så att nån gammal ex lätt hamnar på en piedestal när det gått en tid sen man var tillsammans.
Om du ändå känner varmare känslor för den här killen så tycker jag nog att du ska ge honom en chans. Som du skriver så finns det alltid saker som vi retar upp oss på hos varandra då vi varit tillsammans med någon en tid. Men vi får ju inte försöka göra om varandra heller, bara för att vi tror att vi ska forma om någon så att den blir ens drömkille/-tjej. Var och en måste få vara som de är och vi får helt enkelt försöka stå ut med vissa saker för att de bra sakerna med den personen ändå vinner. Man är ju inte perfekt själv heller ;)
Sen funderar du om känslor kan växa fram, det kan de nog bara grunden finns där. Många av de lyckligaste paren har först känt vänskap för varandra och sen senare blivit kära.
Jag håller tummarna för att allt går bra, det brukar nog oftast reda upp sig efter en tid. Försök att inte stressa fram något utan låt tiden få ha sin gång och se vart det leder.
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna