Gjorde jag rätt?
09.10.2017
Hej! Jag har varit kär i en tjej (och är fortfarande det) i cirka 2 år. I våras bestämde jag mig för att berätta åt henne hur jag kände för henne. Hon var inte intresserad av mig, men vi började skicka och skickade lite med varandra under sommaren. (Jag har ställt en del frågor åt er, så det kan hända att ni känner igen en del.) Strax innan sommarlovet blev hon ihop med en kille. När skolan började igen så överraskade jag henne (med choklad) när hon fyllde år. Jag gav också henne ett brev, men det stod inget namn. Alltsammans lade jag ner i hennes skolväska när hon inte såg. Jag fick aldrig ett "tack", men det gjorde inte så mycket tyckte jag. Jag träffade henne i skolan och pratade med henne (det var bara hon och jag) och då berättade jag att jag gett henne chokladen. Hon sade att hon nästan visste att det var jag. Hon berättade då att hon hade pojkvän (jag trodde att det var slut mellan dem, men det var det inte). Jag sade "Jag vet", och försökte att inte visa henne hur ledsen jag var, även fast jag ju visste att hon inte skulle bli intresserad av mig (då skulle hon väl ha varit det från början?!). Hur som helst bad jag henne om en kram (och det fick jag). Jag bestämde mig för att göra slut på mitt "lidande" så jag träffade henne i skolan förta veckan. Jag brydde mig inte om att vara diskret utan jag gick fram till henne och förklarade för henne att det gjord ont i mig att säga det åt henne, men att jag inte kunde fortsätta drömma om oss två, då jag visste att hon var lycklig med sin pojkvän. Nu är min fråga till er: Vad tycker ni; gjorde jag rätt i att "avsluta" med henne? Ledsen kille

Ungdomsinformatör Ida svarar
10.10.2017
Hej!
Jag tycker att du gjorde helt rätt, eftersom hon har en pojkvän. Det är inte hållbart i längden för ditt välmående att du väntar på henne och att du går runt och hoppas på att deras förhållande ska ta slut. Nu kan du gå vidare. Om det är så att hon tycker om dig och ångrar att hon inte gav dig chansen så kommer hon säkert att ta kontakt med dig, men vänta inte på att det ska ske! Bra att du insåg själv att du måste avsluta det med henne för att du skall må bättre! :)
Jag måste helt ärligt säga att jag lyfter på hatten för dig, du är verkligen modig. Fint att du kan va ärlig och kunna säga vad du känner för en annan person. Sköt om dig! :)
Hälsningar Ida