Gjorde slut
06.08.2017
Hejsan,
för några dagar sedan gjorde min pojkvän slut med mig, vi hade varit tillsammans 1,5 år, och jag gråter så himla mycket, vilket nog är normalt, men det är så jobbigt för allt påminner mig om honom. Har ni några tips på hur man lättare ska komma över någon förutom att vänta ut det? Har funderat på att gå till en kurator men det kanske är lite tidigt för det ännu då det bara är några dagar sedan han gjorde slut. Eller vad tror ni?
dumpad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.08.2017
Hej.
Jag förstår att du är ledsen och att livet känns allt annat än kul just nu. Det är ingenting konstigt alls med att allt känns hopplöst då personen man tycker mest om konstaterar att hen inte vill vara tillsammans mera, att hen inte känner likadant. Man har rätt att gråta över det och jag tycker att man skall få ta lite paus ifrån allting för att må dåligt och gräva ner sig några dagar. Det kan säkert vara bra att tala med någon om din sorg och saknad. Det lättar alltid lite om man får vädra sina tankar och sätta ord på dem, det är inte nödvändigtvis så stor skillnad vem det är, en kurator, förlder eller bara en vän.
Om det fanns nån medicin som kunde bota hjärtesorg så skulle det säkert vara den mest använda på marknaden. Det känns som att nästan ingen människa kommer undan ett brustet hjärta nån gång. Men det positiva (om man vill söka det) är att man är förmögen att känna sån kärlek. Det betyder att du KAN komma att känna likadant för någon annan sen då du är redo för det.
Försök att sätta ord på dina känslor och fokusera på dig själv ett tag. Skriv dagbok eller prata prata prata med nån som orkar lyssna. Gå på långa promenader eller sitta stilla och bara känn. Du behöver inte försöka påskynda förloppet på något sätt, det är antagligen saker som måste ske i sin egen takt, men jag kan lova dig att det inte alltid kommer att kännas som det gör just nu. Du måste bara försöka ta dig förbi den första tiden och den smärta du känner nu då allting påminner dig om honom och er två.
Många många kramar.
Tessi