Göra slut?
17.01.2014
Jag har varit snart ihop med min tjej i ett halvt år, och på den senaste tiden har hon alltid varit hemma på helgerna och tillbringar tiden hellre me kompisar å familjen. Hon flirtar med andra killar har ja märkt, och det känns som om hon inte älskar mig mera... Vad ska ja göra för att få vårt förhållande bra igen?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
23.01.2014
Hej!
Hur känns det nu? Ibland förändras ju saker väldigt snabbt, tex för att man sätter sig ner och pratar, för att börjar gräla eller för att endera helt enklet gör slut. Eller så blir det bara bättre igen, utan att man egentligen kan lägga fingret på vad det var som var fel före. Om situationen förändrats mycket, så skriv in igen som en kommentar på din egen fråga, men nu svarar vi utgående från det du skrev.
Fast egentligen är det nog bara hon som vet vad det är - ifall det alltså är något. Se, ett förhållande går ofta helt naturligt i vågor så att man har bättre perioder och sämre perioder. En del kanske bråkar under de sämre perioderna, medan andra par kanske mera bara verkar vara "längre ifrån varandra" (kanske fysiskt, så att de inte träffas så ofta, eller mera känslomässigt). De här perioderna kan bli utdragna eller till och med göra slut på förhållandet om man inte anstränger sig för att göra det bättre igen eller lösa eventuella problem. I värsta fall är det den ena som drar sig undan eller är "konstig" och att den andra då också börjar dra sig undan och vara kyligare bara för att hans/hennes stolthet gör att han/hon inte vågar visa sig krävande eller påträngande eller kärlekstörstande. Och så rinner allt ut i sanden. Varje förhållande kräver jobb, ibland mer och ibland mindre. Dessutom krävs det ändå lite mod, fastän man redan "fått drömtjejen", så att säga. Att våga ta tag i det hela när det verkar hålla på att gå utför, erkänna att man är orolig och verkligen anstränga sig för att få det bättre.
Men det brukar också vara vanligt att man i något skede av förhållandet kommer in i en kris. Den krisen brukar ske allt från efter 2 veckor till 2 år, ungefär när den mest rosaskimrande himlastormande förälskelsen börjar svalna. Man kan ju inte vara nyförälskad ständigt heller, så i något skede måste nästan förhållandet utvecklas till något stadigare, djupare och tryggare, mera kärlek än förälskelse. I vissa fall går det här nästan obemärkt och smärtfritt, i andra fall visar det sig att det inte fanns något mer än bara förälskelse under och när den svalnar så brakar hela förhållandet ihop eller alltså bara rinner ut i sanden. Just när förälskelsen svalnar så kommer ofta också vardagen emot och personerna börjar visa mera sitt "rätta jag", inte bara de bästa bitarna som i början av förhållandet. Då kanske man märker att man inte alls passar ihop eller att man har problem tillsammans som kanske inte går att lösa. I den här krisen är det alltså viktigt att man pratar med varandra och funderar hur man vill ha det tillsammans, varför man känner som man känner och om det går att göra något åt sådant som blivit grus i maskineriet och som man stör sig på.
Så det är vad ni borde göra nu. Prata med varandra. Berätta att du känner det som om hon börjat dra sig undan och att du är orolig. Berätta också vad du känner för henne. Använd inte en anklagande eller krävande ton utan försök att diskutera det här någorlunda med känslorna under kontroll.När du vet mera vad hon vill och känner, så kan ni fundera på hur ni borde gå vidare. Förhållanden måste alltså ständigt både jobbas på och utvecklas!
För att få mera hjälp, både med vad som kan tänkas vara "fel" och hur och vad du kan göra för att försöka göra ert förhållande bättre, så kolla på våra infosidor under Parförhållande. Där finns maaassor av djupare förklaringar om tex hur förtroende och tillit fungerar och alltså en bra bas för att förstå hur förhållanden fungerar på ett grundläggande plan. Läs också sidorna om Göra slut, ven om det kanske inte alls kommer att ta slut mellan er. Men där finns en massa "faror och risker" som kan vara bra att känna till på förhand så att man hinner jobba bort dem innan de blir problem.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna