Göra slut?'
15.08.2023
Hej! Jag och min partner har varit tillmans ett bra tag och vi har innan det kännt varann väldigt länge. På sista tiden har jag börjat tvivla på relationen då vi inte har samma framtidsdrömmar (studera i stad/jobba på landet). Saker som hen gjorde förr som var väldigt gulliga börjar iblans kännas lite irriterande. Trots detta är hen guldvärd och extremt snäll och omtänksam. Jag är rädd att jag plötsligt skulle känna mig extremt ensam och hur jag skulle sakna "våra saker", men ibland känns det som att vi kör mot en klippa som snart tar slut.
Bör jag göra slut? Ld
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
21.08.2023
Hej!
Jag vill först och främst berömma dig för hur moget och förståndigt du pratar om din/er relation. Det märks tydligt att du är en person som kan analysera situationer, tänka långsiktigt och från många olika perspektiv. Det är bra att du tar så många olika saker i beaktande när du står inför det här beslutet som du måste göra. Du känner helt tydligt både dig själv och din pojkvän väldigt väl. Det är ett väldigt gott tecken och en god egenskap att ha, det kommer garanterat gynna dig genom resten av ditt liv.
Du verkar ha en väldigt övergripande och tydlig bild av din/er situation och baserat på det du skriver (också i hemliga rutan) får jag känslan av att du egentligen har alla svar inom dig. Men det är jättebra att du tar kontakt hit så att du har ett bollplank för dina tankar. Jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig få lite mer ordning på allt som du funderar på så att du hoppeligen får lite mer klarhet.
Det är härligt att höra att du har en så snäll och omtänksam pojkvän. Det låter som att er relation inte bara varit lång utan också väldigt hälsosam. Det är jag glad för. En relation behöver inte vara dålig bara för att den tar slut. Man kan vara tacksam för den tiden man fick spendera ihop samt känna kärlek och omtanke för sin partner även om man väljer att gå skilda vägar. Om man kan se tillbaka på tiden man hade tillsammans och känna, glädje, tacksamhet, sorg och saknad behöver det inte betyda att man borde bli tillsammans igen utan det kan också bara betyda att man hade en god erfarenhet med en person som var viktig och bra för en. När man står inför svåra beslut i förhållanden är det viktigare att man ser framåt snarare än bakåt. Hur kommer förhållandet se ut i framtiden och kommer ni vilja leva under de omständigheterna? (t.ex. Distans, olika drömmar och mål osv.).
Om du skulle välja att göra slut är det som du själv säger väldigt troligt att du kommer sakna honom och er tid tillsammans. Det är bara ett tecken på att det var ett fint och kärleksfullt förhållande. Det kommer kanske komma stunder när du ångrar ditt beslut. Det är helt naturligt. Men jag hoppas att du då kan stanna upp och noga tänka efter om det är värt att ge förhållandet en ny chans. Eller är det möjligt att samma känslor som du känner just nu kommer smyga fram på nytt efter ett tag igen?
Kom ihåg att man inte är ensam bara för att man inte har en partner. Du kan hitta gemenskap och meningsfulla relationer på många andra sätt. Jag anser också att det är extremt lärorikt och värdefullt att vara singel ett tag och testa sina vingar helt på egen hand. Man kan ibland tappa bort sig själv lite i ett förhållande och glömma bort vad som verkligen är viktigt för en. Man planerar ofta utgående från den andra personen och framtidsplanerna och drömmarna kan lätt kopplas samman med personen man är tillsammans med. Det är bra om man får chansen att hitta sig själv på egen hand och bli stark och trygg i sig själv. Att inte vara beroende av andra utan leva för sig själv och jobba mot sina egna mål. Det är såklart jätteviktigt att man inte är helt ensam och man ska absolut ta hand om alla de olika relationerna man har i sitt liv, men man måste inte ha just en partner/pojkvän/flickvän för att leva ett meningsfullt liv.
Jag tycker att det är väldigt fint det du tar upp i hemliga rutan. Jag förstår att du verkligen tänker på din pojkvän, hans framtid och hans drömmar precis som du tänker på dina egna. Det kan kännas extra tungt att gå och bära på de tankarna du bär på när man är tillsammans med en person som man vet att fortfarande är väldigt kär och vill satsa på förhållandet till 100% och även göra uppoffringar för ens skull och för förhållandet. Men för att ett förhållande ska funka så måste båda vilja lika mycket. En person kan vara hur omtänksam, fantastisk och “perfekt” som helst och det behöver ändå inte betyda att man automatiskt kan vara i ett lyckligt förhållande med personen resten av livet. Det faktum att du märker en skillnad i hur du är med människorna som du nämner i hemliga rutan är i mina ögon ett tecken på att du håller på att utvecklas och vill testa dina vingar och hitta dig själv i ditt nya sammanhang. Jag tror att det delvis kan vara därför som du har börjat störa dig på vissa saker som din pojkvän gör. Är det möjligt att han påminner dig om den du varit och den som du håller på att utvecklas ifrån? Du är på väg i en ny riktning nu och då kan det kännas som att allt det gamla är som en fotboja.
Jag kan tyvärr inte avgöra om du borde göra slut eller inte. Men jag hoppas att mitt svar i alla fall får dig att känna dig hörd och förstådd. Jag vet att det här är en väldigt svår situation att befinna sig i och det finns inte riktigt något tydligt rätt eller fel. Men jag kommer alltid att uppmuntra människor att leva sina liv så som dom vill, stå på egna ben och ta chanser, ha hälsosamma relationer och vara ärliga med varandra men allra främst med sig själva. Vad vill du innerst inne? Om du är riktigt ärlig med dig själv. Stannar du i ditt förhållande för att du ser en framtid med din pojkvän? Eller stannar du för bekvämligheten och för att du är rädd för att göra slut? När du vet svaret på dom frågorna tror jag att du också inser vad som är det rätta beslutet (för dig) att ta i ditt förhållande. Kom ihåg att du har rätt att växa som person, du har rätt att prioritera dig själv, dina drömmar och mål och du har rätt göra förändringar i ditt liv.
Jag tycker absolut att du borde ta en ordentlig diskussion med din pojkvän om er framtid. Var ärlig med dina mål och drömmar och be honom vara ärlig med sina. Då kan ni få en ganska tydlig bild av hur er situation kommer att se ut i framtiden. Det är bättre att diskutera dessa saker i god tid innan ni börjar ta beslut som kan påverka någonderas livssituation och framtid. Om du känner att han skulle vara redo att lägga sina drömmar på is för dig och du inte är säker om du ens ser en framtid med honom är det nog viktigt att det här åtminstone kommer upp till diskussion. Jag tror att det är bra om han får någon sorts inblick i var du befinner dig mentalt just nu. Vad du har för tankar, känslor, mål och drömmar samt hur du ser på din och er framtid. Håll inte tillbaka utan var ärlig och stå på dig. Du har rätt att leva ditt liv som du vill.
Om du behöver mera pepp och stöd finns vi på Decibel alltid här för dig!
Kram,
Rosanna