han är konstig
13.03.2014
Hejjjj!
Det finns en pojke som jag är jämnårig med.
Han brukar titta på mig hela tiden... Och hans vänner brukar säga att han gillar mig.
Jag tkr att han verkar helt ok, och för en vecka sedan tittade han på mig exakt heeeeeela tiden! Och han log när han tittade på mig... Jag tänkte då att jag kan väl kanske försöka bli hans vän.
Så jag skickade åt hnm ngt. Men han var så jäääkla dryg!!!! Och han var jättetydlig med att han inte vill chatta med mig!!
Jag fattar ingenting... Han ger ju ganska tydliga signaler IRL. Men, då vi chattar e han som att han nt vet vem jag e...
+för en vecka då hqn tittade sådär mkt: min kompis sa att han glodde på mig. Hon sa oxå att han är tydligt intresserad.
Men, jag vet nt hur jag ska tolka situationen.... XD
han är rent ut sagt konstig mnbvc

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.03.2014
Hej mnbvc!
Hm.. har något nytt hänt nu över helgen sedan du skrev, något som kunde kasta ljus över situationen? För det låter nog mystiskt att han verkar helt intresserad irl, men sedan inte vill chatta... Vi har lite tänkbara teorier, men vad som riktigt rör sig i hans skalle kan vi ju inte veta.
Det vi först kom att tänka på när det gällde att han verkade så ovillig att chatta var att kanske det satt någon bredvid honom? Någon som frågade vem han chattade med, som kanske började retas med honom eller liknande? Då skulle nog de flesta unga killars reaktion (gissar vi) vara att låtsas totalt ointresserad både mot den som frågar och den som chattar - eller till och med vara j*vlig! Låtsas att personen som chattar bara är jobbig eller töntig eller något, allt för att personen som frågar INTE ska lista ut att han egentligen gillar henne!
Ett annat alternativ är att han är en typisk österbottnisk kille som inte vet hur man använder text och ord? Det är faktiskt otroligt många som inte kan uttrycka sig, som får hjärnsläpp så fort de ska SÄGA (skriva) något. Är killen dessutom lite intresserad, så får han ritkigt tunghäfta och kan antingen tystna totalt, eller till och med panikreagera med att bli elak. Ibland är det lättare att uttrycka sig med kroppen, tex genom att möta någons blick och le än att hitta på något att säga. Kroppsspråk har hjälpt förälskade och blyga personer i årtusenden, medan text i form av chatt bara funnits en millisekund av mänsklighetens historia. Vi tror ofta att allt är så smidigt och lättillgängligt nuförtiden tack vare tekniken, men ibland stjälper den mycket mera än den hjälper, tyvärr.
Slutligen kan han ha fått panik! Du vet när man är kär, så kan man pendla på en sekund mellan att nog vilja att mottagaren för ens ömma känslor ska förstå vad man känner (för man hoppas ju att känslorna ska besvaras och vet att han troligen inte gör något om han inte ens vet om att man är intresserad. Men i nästa sekund kan man alltså känna att hjääälp, neeej, om han får veta hur jag känner så döööör jag. Och så gör man allt man kan för att han inte ska fatta hur man känner, tex nonchalerar honom, är bitchig mot honom eller undviker hans blick. Så kanske han fick likadan panik när du tog kontakt med honom. Se, ibland är det också tryggt och skönt att vara kär på avstånd, men när man plöstligt får en chans att testa känslorna i verkligheten, så fegar man panikartat ur och blir skraj istället för glad.
Slutligen kanske han inte alls menade det du tror med det han skrev. Se, det är det här som är så himla knepigt med att ha kontakt med folk via text: texten blir så otroligt platt (inte som kroppspråk, där du kan se om någon ljuger om du är duktig) - och så otroligt lätt att missförstå. För vi tolkar ju vad någon skriver utgående från vad vi själva vet om världen, våra egna tidigare erfarenheter, våra egna känslor (vad skulle vi själva mena om vi sade si och så) - det här kallas vår egen referensram. Och den behöver inte alls stämma överens med hans referensram, så ni kan tolka in två helt olika saker i exakt samma ord. Du kanske bara trodde att han dissade dig, medan han bara tyckte att han "talade" till dig på samma sätt som han talar till sina kompisar? Nu vet vi ju inte vad han sade i chatten, men det här är alltså en av de tänkbara teorierna.
Nå, oavsett, om du vill se vartåt det här skulle kunna leda, så skulle vi nog gissa att han är mera ärlig irl än via chatt. Vi förstår om du blev sårad av hans chatt-sätt mot dig och inte alls vill våga göra något mer nu, ifall han dissar dig ännu mer eller ännu värre. men det kan ju hända att han inte heller vågar göra ett dugg mer. Det kan vara att han insåg att han nog inte behandlade dig så schysst och tror att han brännt alla broar med dig, och därför knappt ens vågar se på dig längre. Så du kan åtminstone visa att du fortfarande ser honom, möt hans blick och le du också. Ge det en ärlig chans - en andra chans alltså. Alla är värda en andra chans. Visar han sig fortfarande som en skitstövel inför dig, så har han sumpat sin andra chans och får inga fler. Kan han inte bete sig som folk mot dig, så var han nog inte värd dig till att börja med heller. Visst, kärlek, förhållanden och till och med flirt är något vi måste LÄRA oss, ingen kunskap vi föds med, så kanske han blir bättre med tiden. Men du behöver ju inte ge honom av DIN tid för att lära sig hur man behandlar tjejer på! Och visar det sig istället att han är gulligare nu när han får sin andra chans, ja då är det bara att modigt tuta och köra på för fullt! Livet är för kort för att vara feg och skylla på tex att man är blyg!
Lycka till, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna