Han med stort H
08.01.2015
http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/allt-det-andra/diverse/dromprinsen , detdär var min förra fråga hit, och nu har jag nyheter+en fråga.
Ja vi fann varanda min drömprins och jag. det slutade med att jag inte vågade ta kontakt där i december då jag gick och suktade efter honom ... Men så stötte vi ihop på fest en helt underbar sommarkväll och vi fann direkt varandra och vi stog o pratade i en halv evighet där under trädet. Vi var kompisar först 2-3 månader eftersom han hade pågång och så vidare med andra tjejjer och jag hade inte hellär sommaren planerad för romantik utan mera för vänner. Iallafall redan från första dag pratade vi som bästa vänner och mot slutet av sommaren en kväll med 20 grader klockan 11 hamnade vi tillsammans på en filt och pratade om livet, båda hade nog på känn men ingen vågade riktigt och jag tror båda var rädda att förstöra vänskapen, men plötsligt böjer han sig försiktigt fram och jag böjer mig försiktit fram tills våra läppar matchar och det var den underbaraste kyssen jag någonsin varit med om. Tiden har gått och han är värkligen mitt allt. Han passar så otrolit bra in i min familj och jag trivs superb i hans. Det har ju gått ett tag och vi är apsolit förbi domdär två första nyförälskade månaderna, och jaag älskar honom mer än något annat. Har aldrig hellär haft ett så otroligt sexliv och jag kommer om och om igen , värkligen amazing.
MEN ...jag känner på mig att vi har hamnat i den traditionella parfällan gällande kompisarna... Varje fest är det bara min pojkvän och jag och han har själv sakt att han är nervös att något ska hända. Och jag känner att de förstör min o mina kompisars relation att han är så rädd och inte vågar släppa taget på fester och så vidare för jag kan inte hellär festa loss när han är med... Har ni några tips? Jag älskar honom så myclet men vill inte mista mina vänner... Lch söger jag det så tar han det förståss som arr jag inte vill vara me honom. Men det vill jag det är bara det att jag vill inte sitta i knäät hela tiden...
Det här är ett litet problem som gärna vill bli för stort men jag ville mest få någon annas åsikt ... Och jag vet man inte borde säga sånt här såhär tidigt men I WANNA MARRY THAT BOY :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.01.2015
Hej :)!
Vilket underbart brev (fråga)! Det är ljuvligt att läsa om när det går bra för er <3 :D
Precis som du skriver, så kan även små problem växa sig stora. Det kan såklart hända ifall man låter dem växa utan att försöka göra något åt dem, så av den anledningen är det ju jättebra att du både funderar på det och ber om råd! Men minns samtidigt också två andra saker: 1) inget förhållande är perfekt!!! och 2) vi lär oss hela tiden. Det finns inte en endaste perfekt människa och således inte heller två människor som passar perfekt tillsammans. Det kommer alltid att finnas små och stora problem i ett förhållande, men sedan hänger det oftast mycket på vilken inställning man har till dem. Strävar man för mycket efter att få allt perfekt, så är man dömd till missnöjdhet och besvikelse. Börjar man störa sig på småsaker, så växer de alltså också. Men samtidigt måste man minnas att ingen heller är född till den perfekta pojkvännen/flickvännen, utan att vara och fungera i ett förhållande är något vi måste lära oss. Man gör misstag, man har negativa sidor, man överreagerar - man är mänsklig. Vilket betyder att vi alla måste kompromissa lite och se lite genom fingrarna med vissa "problem". Naturligtvis finns det problem som är för stora också, och som gör att man inte borde stanna i förhållandet, men det mesta går att jobba bort eller leva med.
Vill du göra något åt hans svartsjuka, så fundera på varifrån den kommer. Ger du honom verkligen orsak att vara svartsjuk eller osäker på dig, så ska du såklart ta dig en funderare över varför du gör det. Men om du inte gör något skilt, så ligger det troligen helt hos honom. Visst, olika människor är olika mycket svartsjuka och osäkra, precis som med alla andra personliga egenskaper. Vissa är mer ägande eller tävlingsinriktade eller svartsjuka av sig. Men alla egenskaper går att kontrollera eller jobba bort, och när det gäller svartsjuka och osäkerhet, så bottnar det oftast i självkänslan. Om man inte är säker på att man själv duger, att man själv är bra nog, älskbar nog, sexig nog osv, så är det klart att man oroar sig för att flickvännen också ska inse det och hitta någon bättre. Och hej, hur många tonåringar är nu helt självsäkra och har självkänsla av stål... Men även det kan man bygga upp, förstärka och bättra på.
För att veta mera om det här med svartsjuka, så läs våra infosidor om det under Parförhållandet - där det hursomhelst finns tusen bra saker att veta. Där står också bland annat att man inte ska släppa sina egna kompisar eller sitt eget liv fastän man är i ett förhållande, så där tänker du helt rätt. Hoppas du får mera hjälp och tips av de här sidorna och må väl! <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna