Han vill gifta sig/skaffa barn..
28.11.2016
Hej! Jag kommer gå rakt på sak, så håll i dej för detta kommer bli långt. Jag har alltid varit en tjej som inte riktigt ville vara med andra eller tala med folk. Jag har alltid haft samma vän igenom hela livet. Jag har inte varit intresserad av killar och sånt. Men en dag riktigt i slutet av 8;an så märkte jag att en kille sneglade på jag och min bästavän. Jag trodde att han tittade på henne eftersom jag inte var så känd på skolan eller talade med nån. Men senare märkte vi att han stirrade på mig. Vi börjafe prata och på sommaren till 9;an blev vi ihop. Vi var så kära i varann, riktigt ny kära. Vi har varit ihop nu i ca. 3 år. Och jag älskar honom lika mycket som jag gjorde då.... Men en dag började han se på vigselringar och brudklänningar. Han sa att han bara var nyfiken, intr något särskilt sa han. Men det var då det startade... Han började prata om att gita sig och hur många barn vi skulle kunna ha. Sedan började han skämta om det, jag sa genast ifrån eftersom att jag tycker det är för alvarligt att skämta om. När vi skulle ha sex en dag på dedär veckorna frågade han om vi skulle skydda oss eller inte, jag blev chockad och svarade såklart vi ska skydda oss. Vi gick på restaurang och plötsligt avbryter han diskutionen och tar fram en vigselring. Jag får panikångest och springer iväg. Jag ringer åt min mamma och vi åker hem. Vi har inte ringt varandra sen dendär dagen, inte sett varandra heller. Jag har försökt få kontakt men han svarar inte. Jag är inte redo att gifta mig eller bli en mamma. Jag är rädd att jag har förstört vårt förhållande. Vad ska jag ta mig till? Julittzen..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2016
Hej,
Jag förstår att det är en jobbig tid du går igenom just nu. Jag hoppas ju att ni har talat med varandra sedan det hände.
Det är helt okej att du inte vill gifta dig och skaffa barn. Du är ju väldigt ung ännu och det finns ingen orsak till att man måste gifta sig och skaffa barn ännu, eller överhuvudtaget om det känns så. Man måste int. Och om man vill, så skall man göra det för att man själv vill, inte för att man känner sig tvingad till det - ur det skulle det aldrig komma någonting bra. Både äktenskap och barn är ju jättestora och livslånga åtaganden, och absolut inte någonting man skall kasta sig in i om man inte är redo.
Men jag förstår också att han kan känna sig otroligt stött och sårad över din reaktion. Från hans sida måste det ju kännas som att du inte vill ha honom, eftersom du inte vill ta det steget nu. Du vet ju redan det, men det viktigaste skulle vara att ni talade om saken och tillsammans fick diskutera hur ni ser på ert förhållande och er framtid.
Några saker du kan fundera på på egen hand är t.ex. om du reagerade som du gjorde för att du inte vill ha äktenskap och barn nu, eller vill du inte alls ha det? Eller handlar det om att du vill ha äktenskap och barn men inte med honom? Idag är det ju nog ganska ovanligt att man fattar alla dessa beslut i din ålder, det är nog betydligt vanligare att man väntar tills man är över 25. Men det är ju inte heller någon regel, man får ju gifta sig och skaffa barn redan tidigare, men det är som sagt viktigast att man gör det för att man själv vill det.
Du kan också fundera på hur er framtid tillsammans ser ut för dig, om du fick bestämma. Och hur går ni isåfall vidare om ni fortsätter att vara tillsammans. Ser du er göra allt det nån gång i framtiden eller inte alls? Det är ju saker som säkert är avgörande att du tänker på för hans skull, och för att han skall kunna fortsätta er relation.
Men viktigast är ju att ni talar med varandra. Det räcker nog inte med att ringa utan du får nog helt enkelt söka upp honom. Om du vill fortsätta vara hans flickvän så måste du ju bevisa det för honom och då känns nog ett telefonsamtal lite otillräckligt. Sök upp honom och tala ut om saken. Om ni båda fortfarande vill vara tillsammans så finns det ingen orsak till varför ni inte skulle få det att funka.
Kram
Tessi