Han vill ha paus
31.08.2017
Hej!
Det var jag som skickade in frågan om "är han desperat?". Jag började falla för honom så vi träffades ganska ofta. Men nu idag så sa han att han vill ta en paus för allting har gått för fort. När det är han som har gjort att förhållandet gick för fort framåt. Jag sa åt honom i början att han borde ta det lite långsammare. Jag är helt i chock såklart för dagen innan var han så kär i mig och nu säger han det här. Även för att jag började falla för honon. Finns det någon chans ens att det kommer bli vi igen? Eller sa han bara att han vill ha paus för att försöka vara snäll?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.09.2017
Hej!
Hm, det här låter nog som en lite märklig kille. Det kan mycket väl vara så att han är, som Tessi skrev, som i filmerna, lite för intensiv och snabb i känslorna för att vi vanliga österbottningar riktigt ska känna oss bekväma med det. Kanske är han rent av sådan till personligheten, och att det syns även i andra delar av hans liv, inte bara i kärlekslivet? Vem vet? Oavsett är det ju en utmaning att hänga med i en sådan persons häftiga svängar, speciellt när det kommer till känslorna. Man behöver ju själv inte, som person, ens vara speciellt mycket mer försiktig eller långsam i sina affektioner för att inte hinna med sådana här killar. Och som du skrev, så verkar det ju ha gått så nu, att precis som du vågar börja känna något för honom, så har han redan hunnit ändra sig och rusar åt andra hållet istället.
Att "ta paus" brukar för det allra mesta vara början på slutet, ett slags mellansteg på vägen till att göra slut för gott. Det brukar alltså ofta vara något man säger när man egentligen skulle vilja göra slut. Alternativt både ha kvar kakan och äta upp den, dvs inte klippa av alla band ännu, eftersom man vill ha kvar möjligheten att ångra sig. Det är nog möjligt att man ärligt tror att det ska gå bättre igen efter en liten tid ifrån varandra, men statistiken säger att det sällan går som man hoppats. En paus har en större chans att rädda förhållandet om man tex är gifta, har barn, hus och andra åtaganden tillsammans osv, men speciellt när förhållandet inte var så allvarligt, så används ofta paus-ursäkten som ett slags "let her down gently". Man tror kanske att man inte sårar partnern lika mycket då. Men på samma sätt som "vi kan väl vara vänner"-ursäkten, så är den inte så snäll, eftersom den håller liv i hoppet. Fortsätter man hoppas på att relationen ska fortsätta, att han nog ska ändra sig och komma tillbaka, så har man ju desto svårare att komma över honom och glömma honom.
Det är svårt att veta ifall han kommer att ändra sig igen - men har du råd att hoppas på den möjligheten? Alltså inte låta dig glömma honom under tiden, ifall han skulle komma rusande tillbaka igen? För tänk om han rusar iväg igen efter två veckor? Väldigt känslosamma (eller känslointensiva, eller passionerade, eller vad vi nu ska kalla dem) människor reagerar ofta snabbare på olika stimuli och känslotillstånd än andra. Tex om de känner sig kärlekskranka/ensamma/kåta en kväll kan de mycket väl ringa upp ett ex eller en tidigare flirt för att stilla behovet, medan en långsammare kanske låter bli för att det känns som ett för stort steg, är för ansträngande, man är för blyg, det känns inte korrekt osv. Nu ska jag ju inte gissa alltför mycket om huruvida han är väldigt impulsiv till naturen, om han hör till de passionerade typerna, eller om han är creepy och småknäpp, men min magkänsla säger ändå att det vore bäst att ta det väldigt försiktigt med hoppet om den här killen. Han låter inte riktigt pålitlig, och tilliten är nog väldigt viktig i de flesta relationer. Det kan verka så spännande, fritt och romantiskt med en kille som man aldrig riktigt vet var man har och vad han kommer att hitta på till näst, meeen... Personligen skulle jag nog akta mitt hjärta lite extra runt honom.
Hör gärna av dig igen och berätta hur det gick sedan. Vi håller tummarna att du oavsett ska må bra <3
Hälsar Liselott