Hångel
11.06.2017
Hej! Vad ska jag göra min kille vill hångla med mig men jag vågar inte! Snälla hjälp mig vet inte vad jag ska ta mig till!!! Hångla

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2017
Hej.
Den största frågan är kanske om du vill hångla eller inte? Känns det som att du vill, men inte vågar så kan jag försöka förklara hur man kan göra. Men om det handlar om att du inte vill, så är det det som gäller. Då skall du helt enkelt låta bli. Din kropp är din egen och man behöver inte ställa upp på sådant som man upplever att man inte är redo för. Då får ens partner helt enkelt acceptera det. Ingen har rätt att tvinga eller pressa en annan människa till att göra någonting sexuellt, då handlar det nämligen inte längre om hångel eller sex utan om sexuella trakasserier och övergrepp.
Så om du inte vill, så får du säga det. Du har rätt att bli tagen på allvar. Din kille kan då välja att vänta tills du är redo - eller välja att gå vidare och hitta nån annan partner som vill hångla. Det låter brutalt men om han skulle uppleva att han inte klarar av att vänta på dig så är han nog inte värd din tid ändå.
Om du däremot vill hångla men inte riktigt vet hur du skall göra så är det absolut ingen panik. Det är inte svårt och det finns inte något "rätt" eller "fel" sätt att göra det. Har ni pussats eller kysst varandra? Då ni pussas så gäller det i stort sett bara att hållas kvar och inte dra er undan. Låt läpparna mötas och håll dem kvar. Om du vill kan du öppna munnen lite, men man måste inte använda tungan om man inte vill. Sen låter du dina händer vandra över honom, hans armar, rygg, bröstkorg - de ställen där det känns som att du vill röra honom. Din kropp kommer att veta och känna hur den vill göra och det går inte att göra fel. Även om era tänder skulle smälla ihop och det skulle kännas pinsamt så är det bara att göra om. Det är lättare om ni inte har brådska och bara du kommer ihåg att andas och slappna av och känna och njuta. Men som jag tidigare skrev, det är totalt avgörande att du själv vill hångla med honom. Om du inte vill det så kommer det antagligen att kännas mest jobbigt och obekvämt.
Jag hoppas att du lyckas släppa din panik över denna sak, oavsett om det gäller att du inte vill eller inte vågar. Lita på dig själv och på din egen magkänsla. Då går det inte fel. Och kom ihåg att bara för att en annan människa blir arg eller besviken på att du inte ställer upp på någonting så innebär inte att det är du som måste ställa upp eller gå emot din magkänsla. Det är du som bestämmer över dig.
Många kramar!
Tessi