Har ett stort problem (snabb hjälp plz)
05.12.2017
Jag e så förbannat kär i en pojke som e ett år äldre än mig. Jag o han pratar då o då men oftast bara då vi festar o e ute . Ja tänker på honom hela tiden asså jag menar HELA tiden . Men vi går i olika skolor och blir skitavundsjuk asså tål inte se han prata me en annan brud ... men jag är rädd att han inte tycker samma sak om mig , är depprimerad och skadar mig själv regelbundet för att jag känner mig feg men tänk om han inte har samma känslor för mig ja e rädd att folk ska få reda på de o fittas me mig o vet själv att ja kmr inte klara av de hatet så ja kmr då troligtvis ta liivet av mig isf ... Men kan inte leva utan honom ,fantiserar om honom 24/7 va ska ja göra??? Kan inte killar göra första steget ibland H

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2017
Hej.
Jag hör att hela situationen är ganska stressig just nu, och jag önskar att du kunde stanna upp och andas lite emellan.
Jag är ledsen att höra att du skadar dig själv. Det är kanske någonting du borde tala om för en kurator eller psykolog för att hitta en bättre metod att hantera din stress och osäkerhet. Det finns hjälp att få, men ibland måste man själv be om den.
Med förälskelse är det ju alltid så att man inte kan veta vad den andra tänker. Då kan man antingen försöka ta reda på det, eller finna sig i att vara osäker. Jag tycker att du skall försöka ta kontakt med killen. Försök att upprätta nån form av relation till honom som skulle fungera även då ni är nyktra. Det behöver ju inte vara så himla avancerat. Skicka "hej" åt honom, så ser du ju vart det bär. Om han är intresserad så svarar han antagligen och då har man någonting att spinna vidare på.
Jag vet inte varför du är rädd att människor skall få reda på det och fittas med dig för det. Förälskelse eller intresse för en annan person är ju inte någonting att retas för(?) och alla andra har faktiskt ingenting med det att göra. Du har rätt att intressera dig för vem du vill, precis som alla andra. Det du behöver ta reda på nu, för att din själ skall få ro, är om han känner likadant. Man kan oftast inte styra hur andra människor känner, men ibland räcker det med att man visar lite intresse själv för att den andra skall få upp ögonen för en. De allra flesta blir smickrade och glada om de får veta att nån är intresserad.
Försök att ta kontakt med honom, så får man se vart det leder.
Kram
Tessi