Har jag blivit dåligt behandlad?
15.05.2018
Behöver lite hjälp med hur jag ska tänka om saker i mitt första förhållande (som alltså tog slut för ca 1månad sen) en liten storytime om allt finns i hemliga rutan. Kan inte komma över honom före jag slutar tänka på allt dehär. Jag saknar honom fast han behandla mej ganska skit ibland :( jagkanintehatahonomfasthanföstördemej

Ungdomsinformatör Ida svarar
15.05.2018
Hej!
Jag blir så ledsen av att läsa de du skriver, för jag kan bara tänka mig hur sårad du känner dig. Du har inte gjort någonting fel i detta, och du ska absolut inte klandra dig själv för någonting. Om du tyckte det var bra i ert förhållande så har du all rätt att tycka det. Du skall inte skämmas över detta, utan det är helt och hållet han som borde skämmas.
För att komma vidare och glömma honom så får du försöka vända den här händelsen/upplevelsen till något positivt (och jo jag vet det låter konstigt, men det kommer att hjälpa dig i slutändan) som att du har lärt dig något av det. De tar tid att lära känna en person, och det får ta tid och man måst ge det tid. Så man behöver inte rusa fram i förhållandet och göra saker för tidigt. I början i ett förhållande så är allt så spännande och det känns så rätt och roligt, så det är svårt att tänka klart när man är i den stunden.
Jag tycker att han har betett sig illa mot dig, för att han inte har varit totalt ärlig mot dig. Han borde ha avslutat det tidigare. Jag vill att du är medveten om att alla killar inte är som honom och kommer inte att göra samma sak mot dig. Viktigaste är att du gör de du vill göra och att du känner dig bekväm med att ta ett förhållande till nästa steg.
Jag hoppas du har någon som du kan prata med och ventilera de du tänker och känner. För de kommer att hjälpa dig att gå vidare. Om du känner att du har pratat färdigt om honom och vill gå vidare så ska du fokusera på hur du tar dig vidare. OM du tänker på honom får du försöka bryta den tanken. Kolla inte upp vad han har för sig eller fundera över vad han gör, för om du gör de kommer det att ta mycket längre tid för dig att gå vidare. Gör saker som får dig att må bra, umgås med vänner och hitta på roliga saker. Mittiallt står en kille som du faller pladask för framför dig.
Ta hand om dig!
Kram, Ida