Har tappat all lust
30.11.2014
Hej! Jag mår jättedåligt på grund av att jag inte har någon lust längre (sex,kärlek,osv)
Jag och min flickvän är väldigt ledsna över hur det har blivit, det känns som att något vill att vi inte skall vara med varandra,som att ödet säger åt oss att det är dags att gå vidare.. Snälla hjälp mig jag orkar inte må såhär..:( anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2014
Hej.
Det känns hemskt att höra att du inte mår bra och att du har tappat lusten till allting. Då man är mitt i en kris (av vilket slag som helst) så ser allting nattsvart ut och man kan ha svårt att se hur man skall ta sig ur situationen. Alla alternativ känns lika jobbiga och hemska, om man ser några alternativ överhuvudtaget. Det jag vill att du kommer ihåg under de jobbigaste stunderna är att det inte alltid kommer att kännas som det gör just nu.
Jag vet ju ingenting alls om t.ex. din relation till din flickvän eller om det finns annat i ditt liv som är rörigt just nu, och det gör det lite svårt att svara på din fråga. Men det låter som om du är lite vilsen. Kan det vara så att du och din flickvän har glidit isär och att det börjar bli dags att släppa taget? Många gånger kan det kännas svårt eftersom man ju kan tycka väldigt mycket om varann som vänner medan man kanske känner att man inte har någonting att ge varann mer på flickvän-pojkvän-nivå. Har det hänt någonting speciellt mellan er som har gjort relationen rörig? Det är nog viktigt att ni båda funderar över om ni verkligen vill fortsätta vara tillsammans med varann, eller om ni mest är det för att det är bekvämt. Fundera över var du ser dig själv om ett par år om du själv fick bestämma. Var befinner du dig och med vem.
Det att du inte har sexlust är inte alls konstigt om du i övrigt mår dåligt och känner osäkerhet i ditt förhållande. Det betyder inte att din sexlust för alltid är borta utan kanske bara att din kropp försöker säga dig någonting. Om du inte längre vill vara i den relationen du är just nu (om ni har vuxit ifrån varann eller det har hänt någonting) så är det ju bara naturligt att du inte vill ha sex. Ofta är minskad sexlust mer ett symtom på att någonting annat är fel i relationen än att det skulle vara själva problemet.
En annan förklaring är att dina problem inte alls beror på din relation utan på att du är deprimerad, och det kan ju bero på en massa olika orsaker men ta sig i uttryck precis som du skriver - att man tappar intresset för sina relationer och för sex och att allting känns hopplöst.
Jag tror att du skulle må bra av att tala med någon, t.ex. en kurator eller en psykolog. Beroende på om du går i skolan ännu eller om du jobbar så kan du antingen gå via din skolkurator/skolhälsovårdare och be om en samtalstid med psykolog, eller så kan du be om en tid via din egen hälsocentral. Huvudsaken skulle vara att du inte blir ensam med ditt illamående utan att du talar om det med någon, för problemen går nog att lösa men man måste börja någonstans och ofta är det början som känns tyngst.
Tala med din flickvän och försök få en samtalstid till någon yrkesperson som kan hjälpa dig reda ut situationen, och sköt om dig!
Kramar
Tessi