hatar att bli kär i fel killar!!
11.01.2015
Hej!
Jag är kär i en kille i min klass som har asperger, och det är så himla jobbigt!! Han ger alltid olika 'signaler' ena dagen kan han verka som att han också gillar mig men nästa dag så bryr han sig inte om mig? Säger inte att all hans uppmärksamhet ska vara på mig men det är så otroligt jobbigt att han ger olika signaler! Vet ju att han har asperger men vad ska jag göra för att visa att jag gillar honom? Och inte säga det rakt ut.. Hur kan man se åtminstone lite på ngn med asperger ifall denne e intresserad? Ps. han är blyg... 15årig, tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
19.01.2015
Hej 15årig, tjej!
Äsch ja, varför kan det inte vara som i de romantiska komedierna, där vi i publiken nog genast ser på kroppsspråk och ansiktsuttryck vad huvudpersonerna känner för varandra... Men i verkliga livet brukar folk nog vara mera noga med att dölja sina känslor, speciellt som just förälskelse är något av det känsligaste vi har. Ingen vill bli ertappad, avslöjad eller retad av andra för det, och allra minst dissad av föremålet för de varma känslorna, så dessvärre brukar de flesta dölja vad de känner alltför mycket. Med alltför menar vi då att de blir väldigt svåra att tolka, och då vågar motparten kanske inte heller visa något. Det är ju lite så, att de flesta av oss helst skulle vilja ha något slags pålitlig vink först om vartåt det lutar - helst skulle vi ju vilja att den vi är kär i skulle avslöja sina känslor först! Vilket leder till att en massa romanser aldrig blir av på grund av den här fegheten...
När det gäller att tolka en person som har aspergers, så blir det här med att tolka oftast genast mycket svårare. Så här står det om aspergers på Vårdguiden: "Om man har Aspergers syndrom tolkar man ofta tankar och känslor på ett annorlunda sätt än de flesta andra. Man har problem med att avläsa sociala signaler och kroppsspråk och kanske tolkar det som sägs i ett samtal på ett konkret och bokstavligt sätt." (http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Aspergers-syndrom/) När det gäller kärlek, så har de flesta med aspergers svårt att spela samma "spel" som andra (antyda, visa med miner och kroppspråk, ta ögonkontakt vid "rätt" tillfälle och hålla rätt antal sekunder osv osv osv osv osv osv osv). De är nog oftast mera "what you see is what you get" - ärligare och rakare, på sätt och vis. Så om du försöker tänka mindre spel och mera raka rör, så kanske du får en bättre vink om vad han kan tänkas känna för dig? Detsamma när du försöker få kontakt med honom: det kanske är det du faktiskt säger som han avläser mer, och inte så mycket dina antydningar, flirtförsök eller kroppsspråk? Många med aspergers har inte så lätt heller att koncentrera sig på flera saker åt gången, så även det kan vara en förklaring till att han emellanåt verkar fokuserad på dig och emellanåt inte. Prata med honom! Det är nog det "enklaste" sättet att komma framåt med honom, även om det kräver en hel del mod av dig - och kanske att vara tydligare med vad du känner för honom. Allt beror ju såklart också på hur grav hans funktionsnedsättning är, men sådär överlag är nog vårt råd att vara mera rättfram. Det övar dig ju också på livet: ibland lönar det sig att helt enkelt bara ta chanserna och inte fega ur!
Slutligen angående att "alltid välja fel killar": visst finns det tjejer/kvinnor som alltid verkar dras till en viss typ av man, och att den typen kanske inte alls är rätt typ för henne (ibland till och med raka motsatsen). Ibland kan man nog se ett visst mönster i den typ av män man dras till och sedan kanske till och med kunna konstatera varför (tex att man söker fadersroller genom att falla för äldre killar, gör uppror mot föräldrarna genom att välja bad boys osv). Men det kan också kännas som om det vore "fel killar" så länge det inte blir något med dem. En kille kan bli rätt kille ifall man blir lyckligt kära i varandra, medan samma kille kan bli fel kille ifall det inte blir så bra eller om kärleken inte är besvarad. Så ser man ett mönster i vilken typ av killar man faller för, så kanske man kan ta sig en funderare, men annars är nog vårt råd: ge killar en ärlig chans, oavsett första intrycket!
Mera flirttips mm finns på våra infosidor under Kärlek&sex, så läs mera där :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna