Heartbroken
18.12.2022
Hej!
Jag och min pojkvän har just gjort slut på grund av psykisk ohälsa.. han ville försöka igen redan första veckan efter att vi gjorde slut medan jag ville vänta och se och trodde inte vi skulle slippa över det dåliga. Nu efter att några veckor gått, så är det jag som vill tillbaks till honom men han vill inte alls. Han vill vi ska vara vänner men inte bli tillsammans igen. Jag har så starka känslor för honom men han visar absolut inget tillbaks och inte heller att han skulle vara ledsen över att det tagit slut. Känner mig hjälplös, snälla hjälp mig Orolig tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
21.12.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Eftersom jag inte vet nåt mera angående detaljerna kring det hela (exempelvis om det var bådas beslut, och vems psykiska ohälsa det rör sig om), så kan jag svara bara ”sådär allmänt”. Hoppas svaret ändå kommer dig till någon nytta, fast det kanske blir lite ”vagt”.
Jag förstår att det som hänt känns tungt för dig, på många vis. Delvis känner du kanske att du ångrar att du inte tog tillbaka honom redan efter första veckan eftersom han nu inte vill det längre. Om det är så så behöver du försöka tänka att det ändå var rätt av dig att gå på din instinkt då, och inte gå emot de känslor du hade just då. Du gjorde helt rätt som inte gav dig in i nåt innan du hade rett ut dina känslor mera. Du kunde inte veta då hur du känner nu.
Nu skulle jag råda dig att riktigt tänka efter varför du vill gå tillbaka till förhållandet. Skulle det som inte funkade ha ändrats om ni nu gick tillbaka ihop, eller skulle ni bara gå tillbaka till samma hjulspår och det skulle bli problem igen? Finns det en risk att du romantiserar ert förhållande, och nu ser det för vad det kunde vara och inte för vad det faktiskt var och är? Det händer lätt när en relation tar slut, att man ANTINGEN ser på den i efterhand med rosenfärgade glasögon eller att man känner att allt med den var hemskt. Med tid och perspektiv brukar man få en klarar bild av hur relationen verkligen var. Det finns också en risk att du vill ha tillbaka honom så här starkt nu för att han visar att han inte längre vill. Människan har en tendens att vilja ha det hon inte riktigt kan få, nästan mera än om hon kunde få det. Kanske för att det ibland är tryggare att längta efter något, än vad det är att faktiskt få dendär saken man längtar efter.
Jag förstår att det känns konstigt och ”kallt” när din expojkvän inte verkar ledsen över att det tagit slut. Men kom ihåg också att alla människor har olika sätt att hantera sina känslor och att visa dem.
Som jag ser det så är den bästa sak du kan göra just nu att ta hand om dig själv, och ta hand om dina egna behov och känslor i den mån det går. Fundera också på om det just nu gör för ont att se din expojkvän och ha kontakt med honom, eller om det känns bra att ha kontakt som vänner. Det är helt normalt om man behöver en liten time-out såna här gånger för att bara ta hand om sig själv och få tid med sina känslor. Ta tid med dina andra vänner, och prata med dem om allt det här som du nu känner. Kanske har de perspektiv kring saken som du inte tänkt på, med tanke på att de känner er och till viss mån vet hur ert förhållande har varit?
Hoppas din situation börjar kännas lättare snart.
Kram, Kix