Hej!
27.10.2013
Hej! Nu är det så att jag gillar en kille vi kallar honom för X. Vi går på gymnasiet och går på friskvårdsprofil där vi tränar i en grupp. Jag började lite senare än alla andra. Efter drygt 2 veckor så addade X mig på facebook. Eftersom jag hade tänkt på att byta linje till den X går på så skrev jag till honom i chatten och frågade vilka som går i hans klass? Då skrev X några namn och en smiley och frågade om jag ville att han skulle skicka klasslistan? Det ville jag. Sedan glömde X det över helgen men skickade sedan klasslistan på måndag istället. I skolan tittar X på mig jätte mycket under alla lektioner och sätter sig alltid på samma bänk som jag bredvid mig. Dessutom skall hela gruppen åka till Stockholm snart och då tänkte jag att jag kunde sitta bredvid X, men man kan inte sätta sig bredvid någon som man känner direkt och aldrig pratat med i verkliga livet. Så jag skulle vilja ha tips på hur jag kan lära känna honom i skolan, och jag undrar även om han gillar mig eller om det finns hopp om att han kan gilla mig?
Tack på förhand! :) A

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.10.2013
Hej, det låter nog ganska lovande, jag tycker iaf att det mesta pekar på att X är intresserad av dig :) Jag tycker nog att du bra kan sätta dig bredvid honom när ni far till Stockholm, det blir ju ett bra tillfälle att bli bekanta. Det blir lite "måst" över det.
Man måste ju våga lite för att vinna! Vi har ju skrivit ganska mycket om hur man flirtar och sånt, du kan läsa mera HÄR.
Det är ju lättare att bli bekanta via tex fb, det känns mera tryggt när man inte behöver vara f2f. Men i något skede ska man ju nog ändå sträva till att våga prata när man sitter bredvid varandra ;) Om du funderar på att byta grupp till hans så har du ju massor med bra samtalsämnen där, du kan ju passa på att fråga allt möjligt om hans grupp, om hur det funkar, bra/dålig stämning osv. Nu vet jag ju inte om ni har möjlighet att umgås utanför skolan. Om ni ev kan träffas på något ställe under veckoslutet, bio eller nåt liknande. Kanske du känner nån från hans kompisgäng så att du lite kan smyga dig in där ;) Anars skulle jag nog råda dig att visa att du gillar honom, le mot honom, säg hej när ni ses och försök börja prata om något när han sätter sig bredvid dig. Jag menar kläm fram med vad som helst, om han såg förra avsnittet av Solsidan, eller om han sett nån ny film på bio, kanske du kan fråga hans favorit glass. Stoppa undan alla tankar på att nåt kan vara pinsamt, eller att du ska skämma ut dig, prata, prata, prata, det är alla gånger bättre än att sitta tyst som om man skulle tappat tungan. Man ska ju inte pladdra nervöst, men sådär sakligt som du pratar och skojar med dina kompisar. Om du kollar in hur en populär tjej beter sig så är det just så hon gör, hon pratar och skrattar och skojar med killarna, ungefär som hon gör med sina kompisar. Man ska inte göra det för invecklat eller tänka så mycket på vad som är pinsamt, risken blir att man sitter tyst för att allt annat är pinsamt...
Lycka till och så vill jag ge en extra skuff i rumpan att börja prata och umgås med killen X :D Du har allt att vinna!!!
kram från ungdomsinformatören Sanna