Hej
07.10.2023
Hej decibel, jag undra över en san, de e en jag tycker lite om ja tror ja har en crush på personen, men ja har bara snappa med h*n i några månader, h*n går i min skola så ja vet no vem de e, vi snappar no varenda dag så ja undra om jag sku kuna gö nå som å skriv nå till h*n och i så fall vad ska ja säg, vi har alder prata förr å ja vill int att de blir jättestelt å pinsamt om ja tar första stege, å ja vet ju int alls om h*n ha tänkt på mig på de sätte alls eller om h*n knappt vet vem ja e, så va kan ja typ göra? kkkkk
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
12.10.2023
Hej,
Tack för din fråga. Vad roligt att du har en crush, det är en härlig känsla att få vara med om! Du skriver att du snappat med personen i några månader och att den här personen går i din skola. Ni snappar varenda dag, vilket känns säkert bra. Det är svårt att berätta åt dig vad du skulle kunna göra eftersom man aldrig kan vara säker på hur en annan person kommer att reagera. Det kan bra vara att hen känner likadant som du, att hen inte heller vill ta det första steget för att det inte ska bli stelt och pinsamt mellan er.
Det enda du kan göra är ett val. Du måste välja om du vill fortsätta så som ni har det nu eller om du vågar prova ta det första steget. Det kan gå riktigt bra eller så kan det gå mindre bra, men då vet du i alla fall vad hen tycker och tänker. Du behöver avgöra ifall du är redo att ta det nästa steget. Känns det alltför nervöst att göra det nu, så kan du vänta lite med det. Du har inte bråttom.
Du kan fundera vad du önskar att skulle hända – är du hellre ovetande eller vill du veta även om det skulle komma fram att hen inte känner likadant som du? Är du intresserad av att ha något mera med hen eller tycker du att det är bra som det är nu? Så länge du är nöjd med det som ni gör just nu, behöver inget förändras, men om du vill ta reda på hur hen känner och tänker om dig så gäller det att våga ta det första steget. Det första steget kan vara ett "hej" i skolan eller att fråga om ni kunde ses efter skolan, vad som helst som du känner dig bekväm med. Gör aldrig något som känns obekvämt. Om du inte vet vad du kunde säga kan du tänka vad du skulle önska att hen skulle säga åt dig, men som sagt måste du välja först ifall du är nöjd med var ni är just nu eller om du önskar dig något mera.
Lycka till! <3
Kram, Lila