Hej
26.12.2023
Jag har utvecklat någon konstig vana. Jag har ett gosedjur och när jag gillar någon så brukar jag låtsas att det gosedjuret är jag och att jag är personen jag gillar. Så jag brukar liksom trösta, hångla och göra allt med gosedjuret och jag skäms jättemycket. Det kan ha att göra med längtan men det är ingen bra vana då jag bygger upp en fake bild i huvudet om hur den personen är och det gör att jag bara blir mer besatt i den personen. Jag är verkligen beroende av det här. Jag vill inte sluta för det är typ roligt. Vad ska man göra? Är jag ensam i det här? jepp

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.12.2023
Hejsan!
Tack för din fråga. För det första vill jag säga att du nog inte är ensam i din vana. Det är jättevanligt att man under tonåren ”övar” på hur det är att ha relationer genom olika fantasilekar. Det är bara det att få pratar högt om att man gör så, så därför kanske man kan känna sig som den enda. Många gör det här bara genom fantasier och tankar inuti sitt huvud, medan en del gör som du och använder något typ av objekt som hjälp för fantasin, exempelvis en plansch på någon snygg kändis, ett gosedjur, eller att man övar på att kyssas med hjälp av en frukt eller liknande.
Orsaken till varför man engagerar sig i dessa tankelekar är som jag sa tidigare att man övar på att ha relationer och förbereder sig för hur det kan vara, men också att detta sker tryggt där hemma där man inte riskerar att bli sårad (av annat än ens egen fantasi då i så fall :D ).
Jag ser inte att du behöver sluta med det här så länge som det känns roligt för dig. Fantasileken skadar ju inte någon, och det låter som att du lider av detta mest på grund av att du skäms över det. Men ingen annan behöver ju veta att du gör såhär, om du inte vill det.
Du skriver att det inte är en bra vana eftersom du bygger upp en fake bild i huvudet av personen, och att det gör att du bara blir mera besatt av hen. Det är bra att du är medveten om att du kanske bygger upp en fake version av personen i ditt huvud, den medvetenheten kommer man långt med. Alla förstår inte nödvändigtvis att det kan bli så, så det är bra att du förstår det. Men bara så du vet – de flesta människor som är förälskade i någon så kommer att fantisera om den personen, och förälskelse kan kännas lite som en sorts besatthet – oavsett om man har ett gosedjur man fantiserar med eller inte. Så det är också helt normalt.
Försök ta det lugnt bara, det här är inget farligt, och med tiden så kommer detta beteende antagligen att minska av sig självt, när du börjar ha riktiga partners :)
Kram, Kix