Hej
10.04.2017
Hej , jag är orolig att jag ska hitta en ny pojkvän då jag börjar i en ny skola. Jag har pojkvän nu. Å vi har det bra å jag älskar honom mest av allt men jag är ganska lätt charmad och mina känslor kan bara hoppa sådär direkt fast jag inte vill, jag vill ha min nuvarande pojkvän.
Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.04.2017
Hej Anonym!
Tja, det är väl så med alla förhållanden att de ska ta sig igenom olika hinder och prövningar som livet kastar på en. Ibland är det ofrivilliga saker, som när killarna ska in i militären eller som nu när ni ska till ny skola, eller så är det val man gör, som att den ena vill fara på språkresa tre månader eller börja med en hobby som tar massor av tid. Vissa prövningar kan också ses som steg i själva förhållandet man kan välja att ta, som att flytta ihop eller förlova sig. Oavsett, så går förhållanden sällan som på en bred och jämn motorväg. Hur man klarar hindren handlar dock oftast mer om vilja än om hur krångligt det är.
Om jag förstår dig rätt oroar du dig mest för att du i den nya skolan ska träffa nya killar och bli förälskad i någon av dem? Ja, det kan du ju inte veta. Eller så mycket kan du ändå vara säker på, att du under hela livet nu som då kommer att träffa på killar som det klickar med. Du kommer att bli lite förälskad i massor av människor ännu, helt oavsett om du är lyckligt gift eller fri och singel. För man kan inte rå för vem man attraheras av. Däremot kan man alltid rå för vad man gör åt saken. Är man kär i någon annan, så är det ett val, inte en känsla som liksom bara drabbar en och tvingar en att följa den oavsett följderna. Vi väljer alltid vad vi gör åt små crush, och vill man ha kvar den pojkvän man har, så måste man hålla sig till reglerna (inte flirta, inte vara otrogen osv). En crush går alltid att hålla liten eller kväva helt - om man bara vill. Det är när man egentligen inte vill som det går illa. I alla fall för det gamla förhållandet, alltså. Det är när man väljer den nya förälskelsen istället för den gamla. Eller är otrogen, för den delen, både vill ha kakan och äta upp den.
Du är alltså ingen slav under dina eventuella framtida förälskelser i den nya skolan, du bestämmer helt vad du ska göra åt dina känslor. Minns också att det är stor skillnad mellan att vara förälskad i någon och kär i någon. Att ha en liten crush på någon, tycka att någon är tilltalande, bli charmad, ha lite fjärilar i magen - det är något helt annat än att verkligen vara upp över öronen kär. Och definitivt något helt annat än att älska någon. Det är som en skala, där inget intresse är 0 och totaluppslukande kärlek är 100. Det är inget farligt om du hålls långt under 50, det betyder inte att du direkt måste byta pojkvän. Och så kan ju förälskelse gå över rätt snabbt också, ibland bara på ett par sekunder när den du crushar på säger något tokigt ;)
Så ta inte alla känslor så hårt och gör inget förhastat. Sov på saken, tänkt dig för två och tre gånger och låt ditt hjärta få tid att stilla sig på ett val innan du tar några beslut.
Hälsar Liselott