Hej decibel
30.10.2023
Jag gillar 2 tjejer samtidigt och jag skriver med båda, javet att jag inte kan fortsätta att göra de för de är ju fel det fattar jag. Men det går verkligen inte att välja mellan dem jag gillar dem på olika sätt jag gillar den ena tjejen för att vi bor ganska nära varann och jag känner henne mycket bättre hon är snäll och söt och jag älskar verkligen henne, och så gillar jag den andra för att hon är jättefin söt gullig omtänksam snäll och massa annat och så bryr hon sig verkligen men de finns bara en anledning till att jag inte vill bli tsm me henne och de är att det skulle vara distans förhållande om jag skulle va tsm me henne (det är 365 km ifrån varann). Och jag kan verkligen INTE göra nån av dem ledsen de går bara inte. Vad och hur ska jag göra? Killen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
31.10.2023
Hej!
Vilken besvärlig situation du befinner dig i, jag förstår att det här känns både jobbigt och psykiskt tungt. Jag måste dock säga att det i mina ögon syns vem du lutar mera mot. Du använder ordet älskar om endast EN tjej. Det är inget litet ord. Den andra tjejen må vara hur fin och fantastisk som helst men du använde inte det ordet om henne och hon var också den enda av de här två tjejerna som du hittade en orsak till att inte dejta. Jag förstår att du gillar båda två väldigt mycket men jag tycker trots allt att det märks vem som är det bättre alternativet för dig i nuläget. På basen av det du skriver i din fråga det vill säga.
Jag förstår att du inte vill såra någondera. Ingen människa i hela världen vill såra en person som dom bryr sig om men ibland befinner man sig i situationer där det inte finns något annat val. Ju längre du håller på men båda tjejerna desto mer sårar du dom båda. Du måste helt enkelt bita ihop, ta dig i kragen och modigt avsluta relationen med den ena tjejen. Blir hon sårad så blir hon. Det har hon rätt att bli och det finns inte något du kan göra för att undvika det. Det är helt enkelt något du bara måste ta. Det är en del av att växa upp och ta ansvar för det man gör.
Du kommer att såra människor under ditt liv och du kommer även att bli sårad av andra. Det är en del av att vara människa. Det bästa vi kan göra är att försöka prata, lyssna och vara ärliga med varandra. Visa varandra respekt och hänsyn och tillåta oss själva och andra att vara både ledsna och arga. Det är inte farliga känslor och något som vi alla måste lära oss att hantera både hos oss själva men även hos andra. Du behöver inte vara rädd för andra människors sorg, ilska och besvikelse. Jag förstår att det kan kännas skrämmande och jobbigt men du behöver lära dig att klara av när andra visar dessa känslor. Du kommer att lära dig mycket och bli en trygg person för människor att visa sina känslor för. Därför tror jag att det är bra om du kan försöka se den här situationen som en lärdom hellre än något skrämmande.
Alternativet är att du fortsätter med båda tjejerna tillräckligt länge för att dom ska få reda på det och då riskerar du att förlora dom båda. Och deras sorg och ilska kommer antagligen vara mycket större. Du gör ingen av dom en tjänst genom att fortsätta med dom båda. Den du inte väljer förtjänar att gå vidare och hitta en person som ser henne som nummer 1. Det förtjänar alla människor. Du skyddar henne inte genom att fortsätta prata med henne. När du avslutar kontakten kommer hon antagligen vara ledsen men det är ändå bättre än att känna sig bedragen och lurad.
Du måste helt enkelt “riva av plåstret” och ta smärtan som följer. Ju längre du drar ut på det desto mer smärtsamt kommer det att bli. Jag föreslår att du helt öppet och ärligt förklarar för den här tjejen att du bryr dig väldigt mycket om henne och uppskattar den tid ni haft tillsammans men att du inte ser en framtid på grund av det långa avståndet mellan er (om du väljer att avsluta det men den här långdistanstjejen alltså). Du behöver kanske inte i nuläget berätta om den andra tjejen men det är viktigt att hon ändå får ett avslut och att hon förstår dina känslor och varför du väljer att avsluta kontakten.
Jag vet att det här är väldigt svårt och jag kan förstå hur jobbigt det känns. Kom ihåg att ta stöd av dina vänner och familj eller någon annan trygg person som du litar på. Dom kan vara där med dig när du skickar eller ringer till den tjejen som du väljer att avsluta med. Kom också ihåg att du inte är en dålig person bara för att det här hände. Jag förstår gott och väl att man kan hamna i en sån här situation och jag förstår hur ledsamt det måste kännas. Det här är en del av att växa upp. Du får absolut utforska olika människor och relationer och det är inget fel i att skicka med fler än en person till en början. Man testar sig helt enkelt fram och ser vem man klickar bäst med. Det är helt okej. Men det är viktigt att man avslutar en relation när det kommer till den punkten du nått just nu. Man kan inte fortsätta hur länge som helst för plötsligt är man inblandad i ett triangeldrama och det är något man vill undvika så gott det går.
Jag hoppas att du tar mod till dig och gör det som du vet att är rätt. Jag tror på dig och jag vet att du klarar det här! Kom ihåg att du alltid får skicka till oss när du behöver stöd eller hjälp.
Kram och lycka till!
Rosanna