Hej jag är lite orolig!
25.11.2014
Hej! Jag är en tjej på 17 år! Jag och min pojkvän har varit tillsammans ett tag men har ännu inte haft sex på de riktiga sättet, utan han har varit naken och så har jag haft trosor på mig men vi har änddå gjort slidsex fast att jag haft trosor på mig! Kan de bli risk att jag blir gravid då? För jag får utlösning eller så men hans penis är torr. Kan de finnas någon risk att jag blir gravid? Det har gått en månad idag sedan jag fick min mens och den tog slut den 31 september, kan den vara påväg då? // Tjej på 17 år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.11.2014
Hej.
Det låter bra att ni går långsamt fram och tar tid på er innan ni gör det "på riktigt". Ni har ju all tid i världen och första gången blir garanterat mer lyckad om man har övat lite före.
Om du har haft trosorna på så har din kille sannolikt inte kommit speciellt långt in i dig då ni har haft sex, utan antagligen har han på sin höjd kommit in någon cm innan trosorna har stoppat honom. Och så länge han inte har fått utlösning så finns det nog ingen risk att du skulle ha blivit gravid. För att en befruktning skall lyckas så krävs det nog mer eller mindre att han är så långt inne i dig som möjligt, och då skall det inte finnas något tyg emellan. (Dock skall nog inte trosor användas som kondom - för så täta är de ju inte att inte spermierna skulle kunna simma igenom ifall han fick utlösning inne i dig och du har trosorna på)
Se bara till att ha en kondom till hands då det verkligen gäller, så behöver ni inte oroa er. Din mens kommer säker bara du slutar fundera på saken.
Kram
Tessi