Hitta pojk/flickvän
15.02.2015
tjenare tjejer<3
Jag har läst många frågor på er. Sida om såna som tror att dom inte kommer hitta pojk/flickvän. Såna som är ensama och inte har någon att vara med. Jag är ochså en av de, kan jag säga. Och jag tror det är rätt många som känner så. Skulle det inte gå att ni gjorde en flik eller något på er sida där dom som är singel och har tråkit och mår dåligt skulle kunna skriva lite hur de känner sig och berätta vad de vill. Och så skulle alla på den sidan lägga ut sit kiknamn till kik messenger. Tycker detta skallvara en bra ide, så alla som känner sig ensama kan gå in på den sidan och hitta någon att chatt
A med. Vem vet allsist hittar man nån otroligt trevlig tjej/kille, kanske tillochmed kärlek. På sidan ska man isånafalll kunna lägga upp kiknamn kön och ålder. Hoppas detta fungerar för jag tror det skulle hjälpa jättemånga :) tusen tack för mig :*<3

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
19.02.2015
Hej!
Åh ja, det skulle vara underbart om vi kunde ha en sådan tjänst här, så att fler skulle slippa vara ensamma. Vi har nog förr också funderat på typ ett diskussionsforum eller chatt där ni ungdomar kunde ha kontakt med varandra - men varken vår tid eller pengarna räcker till allt vi skulle vilja göra. Just nu betalar alla de 11 kommunerna 1 €/kommuninnevånare för Decibel, och den summan räcker just och just till för våra löner, webbtekniken, hyra och annat viktigt för att Decibel ska kunna snurra som den är idag. Vill vi utveckla något så måste vi ofta söka andra pengar för det. Men vi lägger absolut din idé bakom örat och vem vet vad som händer en vacker dag :) Tills dess måste du - och andra ensamma österbottniska ungdomar - försöka hitta de kanaler som redan finns. Vi vet bland annat att en del ensamma brukar hänga på Sluta panta-chatten, http://svenska.yle.fi/sluta-panta. Siktar man på att hitta vänskap först, så är steget ofta inte så långt till kärlek sedan.
Och så kan man ju alltid söka sig till folk irl, som tex på ungdomsgårdar, inom ungdomsföreningar och på danser. Det kanske känns lite knepigt första gången, men skam den som ger sig. Bästa sättet att få vänner är att vara en vän, och det kan man inte vara om man sitter ensam och ugglar, eller hur ;) Samma sak gäller kärlek. Det ÄR så simpelt, även om det kan kännas enklare sagt än gjort. Oftast är det dock man själv som sätter begränsningarna, tex intalar sig själv att man inte duger, att man är tråkig eller att det inte finns några likasinnade runt en. Då är det som om det skulle osa som ett moln runt en och det känner andra av och "köper", så att de börjar tro samma sak. Att börja med sig själv, sin egen självbild, och jobba på en starkare självkänsla kan så småningom lösa upp de här begränsningarna. Surfa runt lite här på Decibel, så hittar du fler tips på hur man får nya vänner, tex under Vänskap och kompisar.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna