Hjälp...
28.07.2014
Hej, nu är det så att jag och min pojkvän har varit tillsammans i över ett år nu, men mittialt har det blivit som om han inte har någon sexlust mer, han typ "undviker" att behöva ha sex med mig, och han har tom. Sagt att domhär senaste gångerna bara kännts som om han blivit tvungen till det. Så nu känner jag mig jätte dålig och tom. Äcklig eftersom han bara undviker och blir arg då jag försöker.. Snälla hjälp mig med att få allt bra igen, vill bara att han ska vilja ha mig som förr! Är det tex något jag gör fel eller är det bara han som är trött på mig...? Och finns det något jag kan göra som kunde få hans sexlust tillbax? Tacksam för snabbt svar Osäker tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Teknikexperten Jonny svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
01.08.2014
Hej, jag ska kolla med en av våra sexsnackare om han kan ge dig något bra svar på detta. Återkommer så fort jag fått svaret.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Till att börja med vill jag säga att det inte är ditt fel. Vad orsaken är vet endast din pojkvän så därför tycker jag du skall diskutera med honom och förklara hur du känner. Det är ju så att sexlusten går upp och ner och det behöver inte alls ha något att göra med dig.
H. Jonny
Ett litet tillägg till Jonnys svar :)
Jag vill, precis som Jonny, att du skall veta att dethär inte beror på dig. Det är inte du som har gjort någonting fel eller är äcklig på något sätt. Jag tror att du skall ge din pojkvän lite rum, men försöka tala med honom. Det kan hända att han inte ens själv vet vad det beror på att han inte har lust, och det är viktigt att han inte känner att han "måste", för ur det kommer ingenting bra. Ofta beror den borttappade sexlusten på att man grubblar på någonting eller har problem på något annat plan som gör att man inte kan slappna av. I median ger man ofta bilden av män som att de alltid skall vara redo och villiga att ha sex, men så fungerar det nog inte i verkligheten.
Jag förstår att det känns väldigt tungt. Det är smärtsamt att bli avvisad, speciellt då det rör någonting så känsligt som sex. Men försök ta det lugnt och koncentrera dig på de andra delarna av ert förhållande ett tag. Sexlivet är en viktig del av relationen, men lika viktigt är det att kunna ha roligt och umgås på andra sätt. Försök visa din pojkvän att du finns där för honom och har tålamod att vänta. Kanske han då slappnar av och hittar lusten pånytt.
Hälsningar
Tessi