hjälp
05.11.2015
Jag blev våldtagen för ett par år sen o jag har inte haft sex med någon sen dess o har aldrig bärettat det för någon för att jag skämmas o för att jag ändå har inga bevis men nu finns det en kille jag gillar som jag vart tillsammans med länge o han har börjat tjata på mig nästan varje dag fast jag vill inte o kan inte säga varför har försökt men det går inte o han säger att sålänge jag inte har någon förklaring så är det slut han tror att jag inte gillar honom o jag vet inte hur jag ska göra är rädd för att han ska tala om det för någon annan om jag bärettar Sofia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2015
Hej,
Åh, vad ledsen jag är över det som hände dig. Ingen människa borde tvingas uppleva en våldtäkt och det är säkert tunga och obehagliga minnen du går och bär på.
Och det blir ju inte lättare av att din kille tjatar om sex. Han vet ju inte om vilket ömtåligt ämne det är för dig eftersom du inte har berättat för honom om våldtäkten, men alla människor borde ändå veta att det inte är okej att tjata om sex - aldig någonsin.
Jag tycker att du skall berätta för någon om det som hände. Boka tid till en psykolog eller en sexualrådgivare om det finns en sån i din hemkommun. Via skolhälsovården eller din hälsocentral kan du boka tid till en psykolog. Naturligtvis kan du även tala med din hälsovårdare eller skolkurator, det kan egentligen vara vem som helst som du känner förtroende för. Du behöver ju inte börja med att trumpeta ut att du har blivit våldtagen - utan kan t.ex. börja med att konstatera att du har problem i din relation eftersom din pojkvän vill ha sex men du inte vågar. Ganska snabbt kommer den du talar med att fråga dig om du har varit med om någonting obehagligt, och då kan du svara på frågorna istället för att berätta själv - om det känns lättare?
Det är någonting väldigt tungt du går och bär på, och jag är rädd att det kommer att sätta ännu djupare spår i dig om du inte bearbetar det. Låt inte den person som gjorde dig illa ta mer ifrån dig genom att du förblir tyst. Det betyder inte att du nödvändigtvis behöver berätta vem det var som gjorde dig illa, men det är viktigt för att du skall börja må bättre att du kan säga högt att det har hänt.
Det kan ju hända att det inte alls skulle vara så hemskt om du försökte ha sex med din kille - MEN det kan också hända att det skulle kännas som ett övergrepp till eftersom han mer eller mindre försöker tvinga dig till det. Det sätt han försöker tjata på dig för att du skall ligga med honom, och det faktum att du inte vill berätta det som har hänt för honom för att du är rädd att han skall berätta det vidare visar ju att du inte riktigt vågar lita på honom? Jag vet ju inte alls vad han är för en person, men det låter inte bra att han tjatar på dig och om man skall ha sex med någon så skall det nog alltid vara en person man litar på! Även om det känns som att du verkligen gillar denna kille så borde du kanske fundera över ert förhållande och om han alls är värd att ha ett förhållande med?
Jag önskar att jag kunde krama dig och tala med dig om det som hänt och försöka hjälpa dig ta tillbaka rätten till din egen kropp. Jag tycker att du gör alldeles rätt som inte ställer upp på sex med din kille då det inte känns rätt. Du har all rätt i världen att bestämma över din egen kropp och om han verkligen tycker om dig så väntar han. (och om han inte klarar av att vänta så är han faktiskt inte värd besväret)
Men snälla du gå och tala med någon. Försök inte att bära det som hände ensam mer utan berätta för någon så tror jag att det skulle kännas bättre. Det finns människor som kan och vill hjälpa dig men du måste själv ta första steget och söka upp en psykolog/kurator/hälsovårdare.
Många kramar!
Tessi