Hjälp?
27.04.2016
Hej! Nu e de såhär.
Jag är en helt vanli tjej som går i högstadiet. Nu i 2 år har jag tyckt att en kille som e 2 år äldre än mig har sett riktigt bra ut. Nu rikti så har ja blivit "förtjust" i honom...man kan ju bli det utan att man ens pratat med personen?? Förr har jag inte märkt men nu har jag börjat märka (när jag själv har börjat kolla in killen) att han ser på mejj å. Nu är det så att han kmr gå ut skolan nästa år och sommarlov får vi om 1 månad...vad ska jag göra?? Jag vill lära känna honom och se om vi skulle gilla varandra? Jag vill att han ska veta att jag är intresseras av honom.. Han är seriöst den enda i mitt huvud...
/förälskad tjej från Malax

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.05.2016
Hej!
Aaaah, förälskelse <3 Fågelkvitter och sprittande hjärtan... :) Jo, låter fånigt sagt, men det här kan ju faktiskt vara till hjälp, med lite tur! Se, stämningen brukar ju nog trissas upp nu sista veckorna före skolavslutningen. Folk är spralligare, har lättare att ha roligt, blir lite äventyrligare, kikar mera på varandra osv. Och de här allmänna vårkänslorna går ju faktiskt att "skylla på"! Nu är ju hela stämningen mera upprymd, och då kan man ta större chanser, bli mera vågad och modig.
Skiter det sig, så kan man alltså skylla på att det bara var vårkänslorna som drabbade en. Plus, såklart, att det snart är sommarlov och man slipper se personen ifråga ifall man inte vill. Till hösten har alla ändå glömt vad man nu eventuellt gjorde i maj, för även om man skulle se en massa känt folk från skolan under sommaren (tex på danser och stränder) så är det liksom inte helt samma sak, som om man skulle vara i skolan. Det är märkligt, men sommarlovet brukar innebära mera frihet.
Friheten kan också ta sig uttryck i att ifall ni faktiskt skulle påbörja något nu, få "på g" innan skolavslutningen, så får det kanske djupna ifred sedan. Livet rutas inte in av skolan, varken chanserna man har att se varandra eller folks sinnen. Under lovet skulle ni i så fall alltså få träffas utan inblandning av kompisar, eller i alla fall välja vilka kompisar ni hänger med eller låter få veta om er grej. Skolans värsta skvallerkärringar behöver inte ens få nys om det innan ni är redo för det. Ni kan faktiskt få tiden att lära känna varandra ordentligt innan det blir offentligt och folk oundvikligen får åsikter om er relation.
Så nu tar du och skriver åt honom - eller helt enkelt säger hej i korridoren nästa gång ni ses (och hoppas att skvallerkärringarna inte ser det just då ;) ). Ännu idag är det ändå mer effektivt att ta kontakt irl än tex via WhatsApp. Visst går det att gömma sig lite bakom skärmen och där via försöka checka sina chanser, men text innebär en hel del fallgropar, alltså risk för att missförstå varandra. Har man kroppsspråk, miner, tonläge osv till hjälp när man sonderar terrängen, så är det en klar fördel. Vi är alla egentligen mycket bättre på kroppsspråk än vi förstår, så det är en fördel med f2f framom telefonen - speciellt när man är förtjust i någon. Se, när man har varma känslor för någon blir man ju ofta så hypersensitiv och övertolkar och överanalyserar och överdriver och överreagerar. Har man då bara text och kanske någon emoij att utgå från, så kan tolkningarna bli riktigt åt skogen.
Låt inte heller allt detta över- som jag nämnde just påverka ditt mod nu heller! Man inbillar sig så himla lätt det värsta sedan när man är lite förtjust i någon. Allt blir worst case scenarion. Strunta i det! Bara samla ditt mod, klistra på ett leende och trava fram till honom. Vad har du på riktigt att förlora? Vad är på riktigt tex oddsen att han på riktigt ska skratta dig rakt i fejset? Kanske... 2%? Är inte det ganska bra odds - 98% är ju bättre än det! Så våga, vännen, vååååga!!!
Mera flirttips kan du läsa under Förälskelse och kärlek här på Decibel!
Vi håller tummarna <3
Hälsar ungdomisnformatören Liselott