Hjälp
22.08.2017
Hej jag är en pojke på 15år och är i ett förhållande men det snurar massa "konstit" i mitt huve varje natt. Alltså att ja drömmer dåliga saker om henne. Så har ni någåt bra tips hur jag ska göra för att få det att försvinna??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.08.2017
Hej.
Det är väldigt svårt att påverka vad man drömmer om på nätterna. Ibland är drömmarna bara en blandning av saker man har upplevt under dagen, men ibland kan det också komma upp sånt som man har "obearbetat" eller är rädd för. I ditt fall handlar det kanske just om att du verkligen älskar din flickvän, och är rädd för vad som skulle hända om det faktiskt gick som i dina drömmar.
Jag vet ju inte exakt vad det är du drömmer, men det är inte ovanligt att man har mardrömmar om att man blir lämnad av den man är tillsammans med eller att den personen beter sig illa på olika sätt. Jag tror inte att det betyder att det kommer att gå så, utan helt enkelt att man är rädd för det. Så det viktiga är nog att du kommer ihåg att det inte är verkligt, även om det kan kännas så då du vaknar på morgonen.
Kanske du kan försöka tala med henne om dina drömmar, om det t.ex. är så att du inte upplever att du blir riktigt så bekräftad som du skulle vilja bli i er relation? Om ni talar om saken så kanske hon kan övertyga dig om att hon hon känner lika starkt för dig som du känner för henne, och då kanske din hjärna skulle få ro och drömmarna upphöra?
Du får försöka fundera på vad det är du drömmer och varför du drömmer det. Är du rädd att hon skall lämna dig eller att du skall bli ensam? Tyvärr har jag ingen patent-lösning på hur man skall göra för att påverka sina drömmar, annat än att i vaket tillstånd försöka tänka igenom saker och försöka slappna av.
Kram
Tessi