Hjälp!
02.08.2018
Hej! Jag har varit intresserat av en kille väldigt lännge nu, vi har haft kontakt i snart 1 år, vi lärde känna varandra via internet eftersom han bor i grannlandet. Båda utvecklade känslor under den tiden vi lärde känna varandra, sen träffades vi, och känslorna bekräftades. Sen dess har vi träffats 5 gånger. Saken är den att jag har blivit väldigt sårad av honom flera gånger redan. Han har ljugit om konstiga saker som får mig att tro att han döljer någånting från mig, bl.a gånger när han umgås med sitt ex, jag tror honom när han säger att de bara är kompisar, men att behöva ljuga ihop nånting annat när dom två umgås får mig ju såklart att se det på ett annat sätt. Det har hänt ett par gånger också att han varit osäker på vad han vill angående han och mig, det har hänt oftast när vi har tjafsat om någonting större. Då säger han bara att han är osäker på sina känslor och inte vill va mer än vänner. Sen när vi träffas som vänner så vill han mer, samma sak har hänt två gånger, och det har fått mig att känna mig som en docka som bara slängs fram och tillbaka. Nu efter senaste gången det hände så sa jag till honom att jag ibte visste om ja vågade testa igen med tanke på vad som hänt de andra gångerna, men att jag har mycket känslor för honom. Så få kom vi fram till att vi ska lära känna varandra påriktgt och träffas oftare, och sen utifrån det bestämma åt vilket håll vi vill att det ska gå. Alla i min närhet säger att ja ska strunta i honom och se mig om efter någon annan. Så igår på en fest kysstes jag och en annan person, men det kändes bara jättefel, jag fick nästan skuldkänslor efter det även fast jag egentligen inte gjorde något fel. Jag åkte hem direkt efter detta hände eftersom jag mådde så dåligt över det. Och nu vet jag inte vad jag ska göra. Skuldkänslorna vet jag beror på att jag har starka känslor för denhär personen och att jag vill att det ska funka mellan oss. Vi är inte i ett förhållande och har aldrig varit det, bara påväg åt det hållet, och jag vet att vi just har bestämt oss för att lära känna varandra och sen efter det, se vad vi vill. Borde jag känna skuldkänslor för det jag gjorde igår? F

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.08.2018
Hej!
Jag förstår att du blev osäker på vad du ska göra eftersom du har känslor för honom och att dina kompisar säger att du ska strunta i honom. De e inte heller konstigt att du kände dig osäker inför att göra ett till försök med honom. Modigt av dig att du vågade vara ärlig åt honom och säga att du inte visste om du vågade ge honom en till chans. Nu borde han fatta att ta vara på den här chansen. För du ska inte bli slängd fram och tillbaka som en docka, de hoppas jag du alltid kommer att komma ihåg.
De som hände, de hände och går inte att ta tillbaka. Men jag antar att du fick svar på något. När du kysste den här andra personen fick du reda på att kanske de inte va något du ville göra med just hen. Du har nämligen känslor för någon annan. Jag tycker att du inte behöver ha skuldkänslor.
Distansförhållande kan vara jobbigt, men de kan hur bra som helst fungera om båda partnerna är 100% in för de. Saknaden till varandra är både jobbig men också fin för att man längtar efter något och när man träffas är de helt suveränt. De gäller att inte gräva ner sig i de negativa och istället ta vara på de positiva som t.ex. tiden man umgås, meddelanden och telefonsamtalen.
De e super bra att ni kommit fram till att ni ska lära känna varandra bättre och att ni ska träffas oftare. Kom ihåg att känn efter hur du mår och va ärlig mot dig själv. Sviker han dig flera gånger så kanske de e dags att fundera över att om faktiskt är värd dig!
Ta hand om dig! :)
Kram, Ida